Czy z aparatem wolno zaglądać wszędzie? [PODCAST]
Rozmawiamy o „Zapisie socjologicznym”, wieloletnim projekcie polskiej fotografki Zofii Rydet, która odwiedzała sąsiadów, a z czasem także nieznajomych, by uwieczniać ich w domowym otoczeniu. Wystawa w Muzeum Fotografii w Krakowie.
W połowie sierpnia w podcaście Mint rozmawiamy o tematach i tekstach, które pojawiły się na naszych łamach w tym miesiącu. Tym razem naszym gościem jest Mateusz Demski, autor piszący o fotografii. Przyglądamy się działaniom Muzeum Fotografii w Krakowie, które powstało w 1986 roku. Trzy lata temu otworzono nową przestrzeń muzealną przy ulicy Rakowickiej, gdzie od początku lata można oglądać imponującą wystawę główną, „Co robi zdjęcie?”.
Wystawa przygotowana przez zespół pod kierownictwem Dominika Kuryłka prezentuje zarówno bogate, gromadzone od lat zbiory muzeum, jak i historię fotografii jako medium, technologii, dziedziny artystycznej i dyscypliny naukowej – a przede wszystkim towarzyszki codzienności. Podcast nagrywamy w studio newonce. Prowadzi go redaktor naczelny Mint, Aleksander Hudzik.
Partnerką podcastu Mint jest wrocławska Krupa Art Foundation. W galerii fundacji trwa wystawa Wojciecha Fangora „American Dream”. Pod koniec sierpnia ukaże się katalog towarzyszący wystawie, a w nim – obok tekstu kuratorki Doroty Monkiewicz, reprodukcji prezentowanych obiektów i biografii Wojciecha Fangora – znajdzie się pięć opowiadań inspirowanych obrazami artysty. Wystawa trwa do 20 października.
Demski opowiada, jak skonstruowano wystawę w Muzeum Fotografii. Podzielona na pięć rozdziałów, przywołuje istotne dla polskiej fotografii postaci, zarówno zbieraczy i pasjonatów – takich jak Władysław Klimczak, którego kolekcja stanowi ważną część zbiorów muzeum – jak i ludzi, którzy wpłynęli na rozwój polskiej fotografii. Rozmawiamy o „Zapisie socjologicznym”, wieloletnim projekcie polskiej fotografki Zofii Rydet, która odwiedzała sąsiadów, a z czasem także nieznajomych, by uwieczniać ich w domowym otoczeniu. Rozmawiamy o tym, czemu fotografia zmieniła nasze spojrzenie na świat w XX wieku, choćby ze względu na niezwykle poruszające zdjęcia, które Władysław Rospondek w latach 60. wykonał z wnętrza krematoryjnych pieców.
Na koniec zastanawiamy się nad przyszłością fotografii, również w zderzeniu ze zjawiskami takimi jak sztuczna inteligencja. W jaki sposób technologia zmienia nasze myślenie o zdjęciach? O tym również posłuchacie w podcaście. Wystawa „Co robi zdjęcie?” trwa od maja 2022 roku, a od czerwca 2021 roku działa katalog zbiorów online: https://zbiory.mufo.krakow.pl/ , dzięki któremu można zwiedzać zbiory Muzeum Fotografii zdalnie.
I taki to był tydzień w kulturze. Płacz za mozaikami w Panoramie i opera Węgorzewskiej
Zamiast płakać za zamalowanym muralem Picassa, moglibyśmy płakać za mozaikami Strachockiej-Zgud. Tyle że najpierw musielibyśmy uświadomić sobie, że mają one jakąś wartość.
czytaj więcej ->I taki to był tydzień w kulturze. Powrót Masłowskiej i zamówienie rzeźby przez Zuckerberga
To był tydzień spod znaku gwiazdy Doroty Masłowskiej. Jej nowa „Magiczna rana”, premiery, autografy, wywiady (sobie w Mint jeden przeczytacie). Jedna z historii, którą w książce...
czytaj więcej ->Burdel pod maską. Rozmowa z Dorotą Masłowską
Czujemy się wypędzeni z języka, prześladują nas coraz bardziej obce słowa – mówi autorka powieści „Magiczna rana”.
czytaj więcej ->