Co kryje się za najsłynniejszym cyklem obrazów Wojciecha Fangora? O wystawie „Fangor. American Dream” w Krupa Art Foundation
Wystawa „Fangor. American Dream” otwarta we Wrocławskiej Krupa Art Foundation trwa do 11 listopada. Tłumy odwiedziły pokaz, który gromadzi blisko 50 obiektów reprezentujących najbardziej rozpoznawalny okres w twórczości Fangora, w tym abstrakcyjne obrazy. Na wystawę przyszło ponad 12 tysięcy osób.
Obserwatorium gwiazd w Summit, era hipisów i wystawa w nowojorskim Guggenheim Museum. To wszystko splata się w niezwykłej historii wyjazdu jednego z najważniejszych polskich malarzy XX wieku do USA. O wystawie „Fangor. American Dream” rozmawiamy z prezeską Krupa Art Foundation, Katarzyną Młyńczak-Sachs.
Katarzyna Młyńczak-Sachs opowiada, dlaczego Wojciech Fangor – w latach 50. uznany w Polsce malarz – decyduje się na emigrację, najpierw do Wiednia, potem do innych europejskich miast, a wreszcie do Stanów. Rozmawiamy o tym, w jaki sposób zmienia się wówczas malarstwo Fangora, który jeszcze w latach 50. uprawia malarstwo socrealistyczne, a w kilka lat kompletnie zmienia styl i zaczyna malować obrazy abstrakcyjne, z których dziś jest najbardziej znany.
O tym, jak wyglądało życie Fangora w Stanach Zjednoczonych, pisaliśmy we wrześniowym Mincie.
Wyprawa do Stanów to też otwarcie się na zupełnie nowe doświadczenia: na działalność z prywatnymi galeriami i marszandami oraz pracę na Fairleigh Dickinson University w New Jersey. To wreszcie obrazy, które dziś uchodzą za najcenniejsze w dorobku artysty. Rozmawiamy o kontekście ich powstania i o tym, dlaczego to właśnie one pojawiły się na wystawie kuratorowanej przez Dorotę Monkiewicz.
W podcaście rozmawiamy także o katalogu, w którym obok tekstów badawczych znajdują się też teksty inspirowane malarstwem Fangora, pisane między innymi przez Agnieszkę Wolny-Hamkało i Olgę Drendę.
Partnerką podcastu jest Krupa Art Foundation, w której jeszcze do 11 listopada trwa wystawa „Wojciecha Fangora American Dream”. Wystawie towarzyszy katalog, o którym porozmawiamy w dzisiejszym podcaście, i niezwykły pokaz prac wideo w sali imersyjnej, w której piątka osób artystycznych podejmuje tak ważny dla Fangora temat przestrzeni. Za pomocą współczesnych metod artystycznych eksplorują zagadnienie „pozytywnej przestrzeni iluzyjnej”.
Kultura obowiązkowa, 21–27 października
Otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Franek Warzywa i Młody Budda – jesienna trasa koncertowa. Co zrobić w tym tygodniu w Warszawie?
czytaj więcej ->I taki to był tydzień w kulturze. Tydzień do otwarcia MSN, biennale w Korei
Wylądowałem w Gwangju, mieście urodzenia tegorocznej laureatki literackiego Nobla, Han Kang. Oglądam tutejsze biennale, które rozgrywa się między innymi w trzech olbrzymich komp...
czytaj więcej ->O „Intermezzo” Sally Rooney [recenzja]
U Rooney komunizm wyraża się w sposobie, w jaki pisarka traktuje swoich bohaterów: jej wizje są niemal utopijne, bohaterowie przeżywają jakieś trudności, ale koniec końców zawsz...
czytaj więcej ->