Kultura obowiązkowa, 20–26 stycznia

Arek Kowalik
Kultura obowiązkowa
13.01.2025
4 min. czytania

Tydzień kina niemieckiego, „Nosferatu” Eggersa i „Brutalista” Corbeta. Do tego koncert Raphaela Rogińskiego, wspólne pisanie z Tomkiem Gromadką i rozmowy o przekładach  „Ulissesa”

24–31 stycznia, kina w 9 polskich miastach

Zapraszamy na święto niemieckiego kina, które w tym roku skupia się na relacjach międzyludzkich – zwłaszcza rodzinnych. Program obejmuje zarówno debiuty, jak i dzieła uznanych twórców, które poruszają aktualne problemy społeczne i polityczne. Szczególnie polecamy „Symfonie o umieraniu” w reżyserii Matthiasa Glasnera. To przejmujący obraz samotności i rozpadu więzi rodzinnych, ze świetną rolą Larsa Eidingera znanego z Babylon Berlin. 

„Symfonia o umieraniu”, reż. Matthias Glasner

27 stycznia, 19:00, Nowy Teatr, Warszawa

Joanna Kaniewska (literatura japońska i mangi), Agnieszka Walulik (literatura chińska) i Anna Wołcyrz (wydawnictwo Tajfuny) porozmawiają o przekładach literatur azjatyckich – od japońskiej po chińską i tajwańską. Czy tłumaczenie z języków azjatyckich jest trudniejsze niż z angielskiego? Jak wielojęzyczność wpływa na pracę tłumacza? Spotkanie organizowane ze Stowarzyszeniem Tłumaczy Literatury to okazja do zgłębienia tajników przekładu.

26 stycznia, 20:00, SPATiF, Warszawa

Mistyczna podróż przez litewski folklor, jazz i amerykański prymitywizm. Raphael Rogiński przedstawia album „Žaltys”, który nagrał wraz z litewską wokalistką Indrė Jurgelevičiūtė. To opowieść o pamięci, upływającym czasie i momentach zachwytu. Kompozycje podszyte nostalgią prowadzą nas w świat wspomnień i symboli, jak niegroźny zielony wąż „žaltys” – strażnik domowego ogniska. Płyta ukazała się nakładem wydawnictwa Unsound. 

Raphael Rogiński – „Žaltys”

21 stycznia, 19:00, Teatr Powszechny

Zajęcia dla wszystkich, którzy chcą pisać i rozwijać swój styl. Podczas spotkań prowadzonych przez Tomka Gromadkę stworzycie rożnego rodzaju krótkie teksty i poszukacie własnego języka, inspirując się pomysłami innych uczestników. Warsztaty odbywają się co tydzień, a na każdy z nich obowiązują osobne zapisy – otwarte w każdy poniedziałek. Oprócz tego, od lutego co środę i czwartek odbywać się będą godziny wspólnego pisania, a w marcu ruszy pogłębiony Kurs pisania online. Więcej informacji na profilu Pisanie na Facebooku.  

23 stycznia, 17:00, Sala 0.06, Wydział Fizyki UW, Warszawa

Spotkanie z Maciejem Świerkockim, wybitnym tłumaczem literatury anglojęzycznej i autorem nowego przekładu „Ulissesa” Jamesa Joyce’a. Jak przełożyć powieść zdawałoby się nieprzetłumaczalną, pełną gier słownych, skrótów myślowych i odniesień do innych dzieł? Świerkocki w swoim przekładzie stawia na przystępność tekstu, jednocześnie zachowując jego oryginalne brzmienie i styl. Podczas spotkania opowie o pracy nad tekstem, który fascynuje i onieśmiela czytelników od dekad.  

25 stycznia, 16:00, Kinoteka, Warszawa

„Brutalista” Brady’ego Corbeta to opowieść o László Tothu (Adrien Brody), wizjonerskim architekcie, który przeżył Holokaust i po wojnie przybywa do Ameryki, by odbudować swoje życie. W Pensylwanii jego talent dostrzega wpływowy przemysłowiec Harrison Lee Van Buren, jednak sukces ma wysoką cenę. Film został nagrodzony trzema Złotymi Globami i jest kandydatem do Oscara. Po filmie razem z Kają Klimek porozmawiacie jak w starym DKF-ie – o wrażeniach i interpretacjach. 

24 stycznia, Kinoteka, Warszawa

Eggers idzie w ślady Murnau i Herzoga i mierzy się z klasyką opowieści grozy. Trudno we współczesnym kinie znaleźć reżysera, który jest lepiej przygotowany do takiego zadania. W „Lighthouse” pokazał, że potrafi stworzyć mroczną, kameralną opowieść o szaleństwie i izolacji, natomiast w „Wikingu” udowodnił, że radzi sobie również z wielkobudżetową produkcją. Świetne pierwsze recenzje i 142 miliony dolarów w box office wskazują, że Eggers podołał wyzwaniu. Gotycki horror z Billem Skarsgårdem w tytułowej roli i partnerujących mu Lily-Rose Depp i Willemem Dafoe to produkcja, którą zdecydowanie warto zobaczyć na dużym ekranie. 

„Nosferatu”, reż. Robert Eggers