Kultura obowiązkowa, 12–17 listopada
Wystawy Poli Dwurnik, Michała Smandka oraz laureatek i lauretów Nagrody im. Katarzyny Kobro. Do tego cztery festiwale: Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków, Festiwal Literatury Azjatyckiej, Festiwal o byciu razem „Warszawo, moja Warszawo” oraz minifestiwal opowiadań.
Nowa choreografia Alcyny, Pola Dwurnik
15 listopada – 14 lutego, Krupa Gallery, Wrocław
Przekrojowa wystawa Poli Dwurnik inspirowana postacią Alcyny z „Orlanda szalonego” Ludovica Ariosta. Artystka reinterpretuje Alcynę jako empatyczną członkinię zwierzęcej wspólnoty. Ekspozycja obejmuje blisko 30 prac – od malarstwa, przez kolaż, po rzeźbę – oraz dźwiękową instalację Daniela Ożgi, w której głos Alcyny prowadzi zwiedzających, zapraszając do współtworzenia tytułowej choreografii. To pierwsza tak duża wystawa obrazów Poli Dwurnik we Wrocławiu.
Próba całości. Nagroda im. Katarzyny Kobro
15 listopada – 3 sierpnia, ms2, Łódź
Wystawa prezentuje dzieła laureatek i laureatów Nagrody im. Katarzyny Kobro, wyróżnienia przyznawanego od dwudziestu lat wybitnym artystkom i artystom. Katarzyna Kobro (1898–1951) była awangardową rzeźbiarką związaną z Łodzią, która zrewolucjonizowała sztukę, wprowadzając do rzeźby aspekt czasoprzestrzenny. Wśród laureatów nagrody znajdują się między innymi Natalia LL, Krzysztof Wodiczko, Koji Kamoji czy Teresa Murak. Tytuł wystawy nawiązuje do tomiku poezji Juliana Przybosia z grupy „a.r.”, której działalność dała początek Muzeum Sztuki w Łodzi.
Biblioteka pszczół, Michał Smandek
do 6 grudnia, Fundacja Rodriguez Gallery, Poznań
Michał Smandek w projekcie „Biblioteka pszczół” bada relacje między człowiekiem a naturą, wskazując na ścisłą zależność między kondycją pszczół a dobrostanem ludzi. Współpraca z lokalną społecznością pozwala na tworzenie instalacji z tkanin woskowych, gdzie każdy uczestnik dodaje własny element, tworząc wspólnotowe dzieło. Struktura tkanin przypomina kod – symbol niepoznanej mowy pszczół, nawiązujący do pisma Braille’a czy kodu Morse’a – podkreślając ideę kolektywu i skłaniając do krytyki wszechobecnego indywidualizmu.
18. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków
13–20 listopada, Muranów i Kinoteka, Warszawa oraz online
Rusza festiwal Pięć Smaków! W Muranowie i Kinotece zobaczycie najciekawsze autorskie kino Azji, retrospekcję mistrza Hongkońskiej Nowej Fali Stanleya Kwana oraz obejrzycie filmy, które w ostatnim roku podbiły azjatyckie kina. W konkursie głównym o nagrodę People’s Jury powalczy 10 filmów z 8 krajów. W sekcji „Focus: Środowisko” warto zobaczyć dwa indyjskie filmy: „Ziemio, bądź bezpieczna” oraz „Szepty z ognia i wody”. Polecamy również premierę krótkiego metrażu „Entropia” Anny Fam-Rieskaniemi o wietnamskiej diasporze w Warszawie.
Minifestiwal Temat: Opowiadania. Lekcja 2
16 listopada, Księgarnia Czarnego, Warszawa
Wydawnictwo Czarne, Państwowy Instytut Wydawniczy oraz Wielka Litera zapraszają na minifestiwal literacki w pełni poświęcony krótkiej formie. Podczas serii dyskusji posłuchacie o człowieku i naturze w opowiadaniach Alberta Camus i Breece’a D’J Pancake’a, wątkach autobiograficznych w prozach Michele Mari, Lao She, Tove Jansson i Selmy Lagerlöf oraz o miłości u Antonio Tabucchiego, Margaret Atwood oraz Nicole Krauss. Na zakończenie odbędzie się spotkanie z Patrykiem Zalaszewskim, laureatem zeszłorocznej edycji konkursu na najlepsze opowiadanie, autorem zbioru „Luneta z rybiej głowy”.
2. Festiwal Literatury Azjatyckiej
14–17 listopada, Muzeum Azji i Pacyfiku, Warszawa
Od literatury pięknej, przez literaturę faktu, po science-fiction i fantasy – podczas festiwalu posłuchacie wykładów i porozmawiacie z tłumaczami i tłumaczkami azjatyckiej literatury z różnych krajów. Zapoznacie się z twórczością przedstawicieli trzech pokoleń pisarzy chińskich – Lao She, Yu Hua, Shuang Xuetao, Japonią widzianą oczami noblistów: Kenzaburō Ōe i Yasunariego Kawabaty, głosami nowego pokolenia (Li Kotomi, Norman Erikson Pasaribu, fantastyką indyjską i fenomenem azjatyckiej literatury comfort read. Tegoroczną edycję otworzy czytanie performatywne „Śpiących piękności” Yasunariego Kawabaty.
Warszawo, moja Warszawo 2024 | Festiwal o byciu razem
15–17 listopada, Jasna 10, Warszawa
Czy istnieje warszawska sztuka? Festiwal „Warszawo, moja Warszawo” pokazuje, że tak. Twórcy z doświadczeniem migracji i uchodźstwa łączą siły z warszawskimi artystami, tworząc sztukę przełamującą granice między tym, co swoje i obce. To spotkanie kultur ukazuje różnorodne oblicza warszawskości, a także dowodzi, że Warszawa jest miejscem współtworzonym przez nowych przybyszów, którego tożsamość cały czas ewoluuje.
Dokąd odpłynął „Wieloryb”? Wydawnictwo i uczelnia badają sprawę przekładu
W środowiskach literackich od ponad tygodnia huczy o sprawie „Wieloryba”, bestsellerowej koreańskiej powieści nominowanej do Nagrody Bookera, o której chodzą słuchy, że… na pols...
czytaj więcej ->I taki to był tydzień w kulturze. Nagroda Goncourtów i animowany „Quo Vadis”
To jest prawdziwe wyzwanie – stawiać budynek przez naście lat tylko po to, żeby na dzień dobry okazało się, że pewnie trzeba będzie go przenieść do metawersum.
czytaj więcej ->Coppola zrealizował „wymarzony scenariusz”. „Megalopolis”
Większość widzów i mediów znęca się nad „Megalopolis”. Dodatkowo pogrążają je oskarżenia, że Coppola bez zgody całował w policzek aktorki na planie (reżyser zapowiada pozew). Po...
czytaj więcej ->