Kultura obowiązkowa, 17-23 lutego

Kultura obowiązkowa, 17-23 lutego

( 12.02.2025 )

140-lecie urodziny Witkacego i 20-lecie śmierci Beksińskiego. Niestała wystawa, 150 prac w warszawskim MSN oraz 500 prac w toruńskim CSW. Rewolucja na Woli i brak rewolucji w zwalczaniu reklamozy w Warszawie. Do tego Galeria Wschód pyta „czemu nie u nich”, a szczecińskie TRAFO zaprasza na duchy utopii.

Wystawa niestała. 4 x kolekcja

22 lutego, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa

Najnowsza wystawa w MSN będzie się składała z czterech części obejmujących 150 prac. W pierwszej części zatytułowanej „Sztandar. Zaangażowanie, realizm i sztuka polityczna” zostały zgromadzone dzieła związane z zaangażowaniem politycznym i wiarą w sprawczą rolę sztuki. Dzieła w drugiej części wystawy, „Tworzywa sztuczne: ciała, towary, fetysze od zimnej wojny po współczesność”, wyrażają „konsumpcyjne pragnienia, fascynację popkulturą, reklamą i mediami masowymi”. Trzeci rozdział wystawy nosi tytuł „Przenicowany świat. Sztuka, duchowość i przyszłe współistnienie” i skupia się na sztuce ludowej i rdzennej. W ostatniej części, „Realne abstrakcje. Autonomia sztuki wobec katastrof nowoczesności”, głównym motywem będzie tytułowa abstrakcja, która jest jedną z podstawowych kategorii sztuki współczesnej.

Dziękujemy!

Alina Szapocznikow Przyjaźń (Pomnik Przyjaźni Polsko-Radzieckiej) 1954, dzięki uprzejmości: The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris. Kolekcja Wojciech Pawłowski

Marwan Hamdan „Duchy Utopii”

20 lutego, TRAFO, Szczecin

Marwan Hamdan to libański filmowiec i artysta urodzony w Bejrucie w 1980 roku. W TRAFO zaprezentowany zostanie szereg filmów twórcy, które są komentarzem do sytuacji społeczno-politycznej, a jednocześnie mają intymną i autobiograficzną wymowę. W swojej twórczości Hamdan sięga po archiwalia. Szuka obrazów, klisz, blednących wspomnień, aby na końcu zestawić je z surowym, cyfrowym wideo. Nie używa trików operatorskich, nie dba o nasycenie koloru ani o perfekcyjność kadru, a skupia się na treści przedstawianej w napisach, w opowiadanych historiach czy w przywoływanych cytatach. Jak wyjaśniają organizatorzy wydarzenia, w TRAFO filmy prezentowane będą w nienaturalnym dla nich środowisku. Zamiast ciemnych sal kinowych będzie je można podziwiać w galerii, w której „obraz umyka, rozmywa się jeszcze bardziej niż po ingerencji ich autora”.

Dziękujemy!

Marwan Hamdan, Duchy Utopii

Koncert Świat Mistrza Beksińskiego

21 lutego, G2A Arena, Jasionka

Dokładnie 20 lat po śmierci Zdzisława Beksińskiego w Jasionce koło Rzeszowa odbędzie się wydarzenie, które ma pomóc widzom zrozumieć, jak ważna w życiu artysty była muzyka. 21 lutego w Jasionce odbędzie się koncert symfoniczny, w którym wykonane zostaną „Sine Titulo” Szymona Sutora (skomponowane na potrzeby wydarzenia) oraz „Requiem” Alfreda Schnittke, któremu towarzyszyć będzie multimedialny pokaz obrazów. Koncertowi będzie towarzyszyć wystawa malarstwa Mistrza w foyer G2A Areny. Potrwa cały weekend (21-23 lutego), a na każdego z odwiedzających będą czekały oryginalne obrazy Zdzisława Beksińskiego z kolekcji Muzeum Historycznego w Sanoku oraz pokazy filmów dokumentalnych oraz atrakcje multimedialne. 

1905. NOWY POCZĄTEK. Rewolucja na Woli i w Warszawie
20 lutego – 20 lipca , Muzeum Woli, Warszawa

Nowa wystawa w Muzeum Woli przywołuje wydarzenia sprzed 120 lat i pokazuje, jak znacząco wpłynęły na kształtowanie się tożsamości społeczeństwa dzielnicy i reszty miasta. Jak podkreślają organizatorzy wystawy, ma ona pokazać, że wydarzenia z 1905 roku były „próbą generalną wskrzeszenia Polski”. Ekspozycja niemal w całości opiera się na zbiorach Muzeum Warszawy. Będzie można zobaczyć oryginalne sztandary z pochodów i strajków. Pokazane będą unikatowe druki ulotne i odezwy polityczne. Na pocztówkach, fotografiach i grafikach zebranych z tej okazji widać walki uliczne, manifestacje i skutki zamachów bombowych.

Why not here?

20 lutego – 29 marca, Galeria Wschód, Warszawa

Wystawa „Why not here?” towarzyszy otwarciu nowej przestrzeni Galerii Wschód, w której pokazane zostaną pracę Karoliny Bielawskiej, Cudelice’a Brazeltona IV, Jana Domicza, Kamila Dossara, Kety Gavasheli i Raha Raissnii. Tytuł wystawy nawiązuje do coraz częściej powracających pytań o to, jakie mamy relacje z najbliższym otoczeniem. W jakim stopniu tracimy z oczu to, co bliskie, goniąc za tym, co nieznane? Na terenie nowej galerii znalazła się też przestrzeń określana mianem „Black Box”, która dedykowana jest filmom, projektom video, instalacjom mix media i działaniom dźwiękowym. Będzie można też obejrzeć najnowszy film libańskiej artystki Joyce Joumaa, która zadebiutowała na wystawie głównej weneckiego Biennale w 2024. 

Dziękujemy!

Why not here, Galeria Wschód

Witkacy na UW, 140 urodziny SIW
23 lutego, UW, Warszawa

Dwudniowe wydarzenie organizowane przez Teatr Klasyki Polskiej ma celebrować urodziny jednego z najbardziej uwielbianych polskich pisarzy. Pierwszego dnia Sebastian Fabijański wykona monodram „Niemytych dusz. Narkotyków”. Natomiast 24 lutego odbędzie się sympozjum na temat życia i umierania Witkacego. Elżbieta Wróbel będzie mówiłą o jego twórczości, Żaneta Nalewajk-Turecka opowie o grach lingwistycznych pisarza, a Paweł Dybel postara się mówić o „Węzłowiskach” w duszy Witkacego. Całość wydarzenia zakończy pokaz „Mątwy” Teatru Klasyki Polskiej w reżyserii Jarosława Gajewskiego.


Wernisaż wystawy: Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego
21 lutego, CSW Toruń

Dziękujemy!
( Muzyka ) ( Sztuka ) ( Angelika Kucińska )

Beneficjenci dobrobytu. Muchy

Kolekcje Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego obejmują w sumie około tysiąc prac, z czego ok. pięćset dzieł daje wgląd w nowoczesną i współczesną sztukę polską. To prace klasyków (m.in. Stażewski, Kantor, Fangor czy Jarema,), ekspresja lat 80. (Ryszard Grzyb, Jarosław Modzelewski, Edward Dwurnik), sztuka krytyczna z lat 90. (Zbigniew Libera), jak i dzieła najmłodszej generacji (Karolina Jabłońska, Martyna Czech). Głównymi atutami kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego, obok znanych nazwisk, są dwa inne aspekty: znajdują się w niej mniej znane dzieła osób artystycznych, a przy okazji wyróżnia ją zaskakująca spójność tematyczno-ikonograficzna. Kolekcjonowane dzieła składają się bowiem na opowieść o Polsce, o naszej sytuacji historyczno-politycznej w XX i XXI wieku, o narodowych słabościach, skłonnościach i tradycjach. W ramach wernisażu wystawy „Nie pytaj o Polskę…” odbędzie się koncert trio Zbigniewa Libery.


Spójrz na mnie. Czyli o wizualności reklamy miejskiej

20 lutego, Muzeum Warszawy, Warszawa

Ustawa krajobrazowa została przyjęta w 2015 roku. Od tego czasu minęła już dekada, Rada Warszawa zdołała przyjąć uchwałę krajobrazową, wojewoda w całości ją uchylił, a stolica nadal czeka na walkę z zaśmiecaniem przestrzeni miejskiej reklamami. W trakcie spotkania z Leną Wicherkiewicz, historyczką sztuki i badaczką historii wizualnej miasta, Blanka Melania Ciężka, redaktorka naczelna portalu Kolekcje Muzeum Warszawy, opowie o tym, jak wizualność reklam może zdefiniować charakter danego miejsca – zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym sensie. W końcu przejawów reklamy w przestrzeni publicznej jest wiele i w pewnym stopniu reklama miejska współtworzy tożsamość miasta. Jak ją kreować, aby miasto tej tożsamości nie zatracało?

Dziękujemy!

Kino Skarpa, witryna z repertuarem od ulicy Gałczynskiego, Edmund Kupiecki, 1960 zbiory Muzeum Warszawy

( Mintowe Ciasteczka )

Nasza strona korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak to działa, zapraszamy na stronę Polityka Prywatności.