Kultura obowiązkowa, 17– 23 marca

Kultura obowiązkowa, 17– 23 marca

( 11.03.2025 )

Gleba Kozakiewicza w Warszawie, lasy Rusickiej i gruzy Lecnima we Wrocławiu. Młodzi designerzy w Katowicach, przekrojowe portrety i zdjęcia w stolicy. Wspomnienie lat 90. w Poznaniu i radzenie sobie z polskimi traumami w Krakowie. A do tego potężny jazzman, rośliny i sztuka, która musi wisieć

Irmina Rusicka i Kacper Lecnim, „Kiedy coś jest tam, gdzie nie powinno być niczego”
13 marca – 3 maja, 66P, Wrocław

Wystawa będzie się składać z dwóch serii prac: fotografii Rusickiej oraz rzeźb Lecnima. Irmina Rusicka w swoich pracach ukazuje las i nawiązuje do klasycznej metody wykonywania odbitek na papierze solnym. Jej zdjęcie podkreślają romantyzm tych miejsc, który wynika z ogromu otaczających nas sił natury. Lecnim natomiast tworzy rzeźby, które powstają z budowlanego gruzu. Artysta wykorzystuje pręty zbrojeniowe, rury alupex, pozostałości cegieł, które są tak dalekie od natury, jak to możliwe. Ekspozycja ma na celu ukazanie, jak osobliwy i nieprzewidywalny jest świat, w którym żyjemy – pełen melancholijnego piękna natury zestawionego z resztkami budowli, którym nadano drugie życie w formie rzeźb. 

Dziękujemy!

UNDERGROUND, Jarosław Kozakiewicz
13 marca – 3 sierpnia, Muzeum Warszawy, Galeria Rynek 30, Warszawa
23 marca – performance Kolektywu PEŁNIA

Słowo underground jest dziś częściej używane w kontekście muzyki czy kultury, na wystawie Kozakiewicza odnosi się jednak dosłownie do tego, co znajduje się pod naszymi stopami – gleby. Artysta w swoich pracach decyduje się spojrzeć w głąb ziemi, gdzie żyje aż jedna czwarta wszystkich organizmów na planecie. Rzeźbiarska makieta to koncepcyjny projekt obserwatorium życia toczącego się pod powierzchnią – tam, gdzie rośliny i grzyby prowadzą odwieczną komunikację w procesie mykoryzy. Rzeźbie towarzyszą rysunki, które są wizualizacją podziemnych procesów niedostępnych dla ludzkiego oka.  Prezentację prac Kozakiewicza dopełnia oprawa dźwiękowa przygotowana przez Kolektyw PEŁNIA (Aleksandra Chciuk, Joanna Dreczka, Natalia Kędzierska i Alicja Pangowska). Zainspirowany zjawiskiem mykoryzy projekt ELEKTROGLEBA łączy cztery odmienne pejzaże dźwiękowe pulsujące informacjami jak życie pod powierzchnią. 23 marca odbędzie się performance, w którym artystki wykonają kompozycję na żywo. W ramach wydarzeń towarzyszących wystawie odbędzie się również performance Magdaleny Siemaszko, a także oprowadzania kuratorskie i autorskie oraz obserwacja mikroświata z Jędrkiem Owsińskim.

Autoportrety
21 marca – 20 lipca, MNW, Warszawa

Wystawa prezentuje serię autoportretów zrealizowanych przez polskich artystów. Wśród prac wykonanych w różnych technikach znajdują się zarówno dzieła o osobistym charakterze, jak i te, które analizują miejsce artysty w społeczeństwie. W Muzeum Narodowym zobaczymy prace takich twórców jak Paweł Althamer, Wilhelm Sasnal, Zuzanna Janin czy Agnieszka Brzeżańska. Jak wyjaśniają kuratorzy wystawy, Katarzyna Szydłowska-Schiller i Tomasz Jeziorowski, ekspozycja nawiązuje do koncepcji hr. Ignacego Karola Korwin-Milewskiego, który chciał stworzyć kolekcję autoportretów polskich malarzy XIX wieku. Wystawa stanowi zwieńczenie projektu zainicjowanego przez poprzedniego dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie, prof. Łukasza Gawła, oraz Stowarzyszenie „Przyjaciele MNW”, które zgromadziło środki na zakup prac.

Najntisy forever!
22 marca – 27 lipca, CK Zamek, Poznań

Lata 90-te to dziwny czas w polskiej historii. Z jednej strony postępująca komercjalizacja naszego kraju, reklamy Coca-Coli i zachłyśnięcie się kulturą zachodu, a z drugiej – wyjście do pobliskiego parku albo trafienie na nieznane osiedle niosło za sobą bardzo duże ryzyko stracenia portfela. Wystawa w poznańskim zamku ma nam przypomnieć ten okres poprzez przedstawienie popkultury, która tak bardzo wpłynęła na nas wszystkich. Oglądanie „Króla Lwa”, kupowanie pirackich gier i płyt, chodzenie do wypożyczalni wideo, pierwszy chińczyk obok bloku to sprawy, które ukształtowały wielu millenialsów. Organizatorzy zapraszają widzów, aby przeżyli te doświadczenia jeszcze raz. I nie tylko poprzez podziwianie ich przeszłości, ale też poprzez kontakt z nimi. Na wystawie dostaniecie do ręki pady do konsoli, klocki Lego, będziecie mogli przejrzeć stare wydania „Bravo” czy posłuchać muzyki na walkmanie. Na ulicach powróciła moda lat 90-tych, czas przypomnieć sobie, skąd się wzięła.

Oczy moje zwodzą pszczoły
21 marca – 31 sierpnia, CSW, Warszawa

„Oczy moje zwodzą pszczoły” to przekrojowa wystawa polskiej fotografii, do której zaproszonych zostało 46 osób artystycznych. Wśród nich są postacie znane i cenione na krajowej i międzynarodowej scenie artystycznej, między innymi Aneta Grzeszykowska, Rafał Milach, Joanna Piotrowska czy Karol Radziszewski, ale edak swoje prace pokażą również osoby twórcze na początku swoich karier. Wystawa została przygotowana przez Kamilę Bodnar i Łukasza Rusznicę. Tytuł nawiązuje do fantastycznego wymiaru fotografii, które zrywają ze swoją czysto dokumentalną funkcją. Wernisaż odbędzie się 21 marca. 

Dziękujemy!

Design 32
21 marca – 15 kwietnia, Rondo Sztuki, Katowice

Tegoroczna odsłona to 14. edycja Design 32, przeglądu młodych twórców oraz konkursu,  który ma na celu wyłonić najlepsze dyplomy projektowe z ośmiu polskich uczelni. Każda z nich realizuje autorski program kształcenia, co pozwala na odpowiednią edukację osób artystycznych. W tym roku temat przewodni wydarzenia to „Urządzamy się”. Podczas tej edycji nagrody zostaną przyznane przez niezależne jury ekspertów w składzie: Anna Orska, Katarzyna Sokołowska, Jakub de Barbarao, Daria Wypiór oraz Piotr Kordu. Wybierze ono zwycięzców spośród 32 zgłoszonych osób artystycznych. Ogłoszenie wyników odbędzie się 21 marca i tego samego dnia otwarta zostanie wystawa pokonkursowa. 

Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny Narodu
21 marca, Narodowy Stary Teatr, Kraków

21 marca terroryści dokonują zamachu na Narodowy Stary Teatr i przerywają premierę „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego. To punkt wyjścia nowego spektaklu Jakuba Skrzywanka i Jana Czaplińskiego. Twórcy starają się odpowiedzieć na pytanie, jak Polacy mogą nauczyć się uciekać od zbiorowych traum. Czy sztuka jest w stanie wyrwać nas z historycznych schematów, w których Polska wciąż mierzy się z przeszłością, zamykając się w narracji udręki i zniewolenia? Jan Czapliński podkreśla, że spektakl opowiada o konsekwencjach wykorzystywania fake newsów, które prowadzą do ideologicznej radykalizacji odbiorców i utrudniają budowanie wspólnoty. „O tym jest nasz spektakl. I o konsekwencjach użycia deepfake’owych narzędzi – jak działają na społeczeństwo, co nam umożliwiają” – wyjaśnia.

Dziękujemy!

Kamasi Washington
19 marca, Stodoła, Warszawa

Kamasi Washington to jeden z najistotniejszych muzyków jazzowych ostatniej dekady. Chociaż nagrywa muzykę od 25 lat, światową sławę przyniósł mu wydany w 2015 album „The Epic”. W tym samym roku muzyk gościł na „To Pimp a Butterly’ Kendricka Lamara, dograł się też do „Them Changes” Thundercata.  W 2020 roku Kamasi stworzył ścieżkę dźwiękową do dokumentu Michelle Obamy „Becoming”, co zaowocowało nominacjami do nagród Emmy i Grammy. W tym samym czasie założył super grupę Dinner Party, w skład której weszli również Terrace Martin, Robert Glasper i 9th Wonder, a ich debiutancka EP-ka otrzymała nominację w kategorii Best Progressive R&B Album. Najnowszy album Washingtona, „Fearless Movement”, ukazał się w 2024 roku i to on będzie promowany będzie podczas koncertu w Warszawie. 

Pokaz obiektów w pracowni konserwatorskiej: Prace artystów z getta łódzkiego
23 marca, Żydowski Instytut Historyczny, Łódź

Pokaz będzie miał formę oprowadzania po pracowni konserwatorskiej i wystawie poświęconej pracom z getta łódzkiego. Spotkanie poprowadzi Violetta Bachur, kierowniczka pracowni konserwacji w Żydowskim Instytucie Historycznym. Podczas wydarzenia uczestnicy będą mogli wysłuchać prelekcji na temat technik i narzędzi stosowanych przy zabezpieczaniu dokumentów, rysunków oraz przedmiotów codziennego użytku. Teoria to jednak nie wszystko – Bachur oprowadzi również chętnych po wystawie „Uchwycić getto. Codzienność getta łódzkiego oczami artystów”, opowiadając o prezentowanych przedmiotach i metodach renowacji.

Otwarcie sezonu w Ogrodzie Botanicznym UW
23 marca, Ogród Botaniczny UW, Warszawa

Dziękujemy!
( Sztuka ) ( Esej ) ( Aleksander Hudzik )

Veronika Hapchenko i pęknięty radziecki mit

Nie ma co ukrywać, lubimy roślinki. I chociaż wydarzenia otwierające sezon są często przytłaczające, okazji do oglądania pąków nie mieliśmy od kilku miesięcy. W ramach startu sezonu o godzinie 13. edukatorka z Pracowni Edukacji zabierze chętnych na spacer poświęcony geofitom. Będzie okazja pooglądać pąki magnolii zrzucające palta, pierwsze 30 osób otrzyma sadzonki z kolekcji szklarniowych, a cały dzień prowadzona będzie wiosenno-artystyczna gra terenowa. Otwarcie sezonu oznacza start stałych weekendów z przyrodą. Organizatorzy zapraszać będą na edukacyjne „spacery z motywem” i dadzą nam szansę na poznanie różnych roślinek z bliska.

Dziękujemy!

Andrea Fraser. Sztuka musi wisieć
14 marca – 8 czerwca, Zachęta, Warszawa

Niewiele jest okazji do zobaczenia przekrojowej prezentacji twórczości jednej z najważniejszych artystek zajmujących się krytyką instytucjonalną. Twórczyni, aktywna od lat 80., posługuje się szerokim wachlarzem mediów – od performensów, przez filmy, instalacje i teksty, aż po aktywizm i nauczanie. Jest autorką „Museums, Money, and Politics”, w którym analizuje związki między polityką wyborczą a prywatnymi instytucjami artystycznymi non-profit w Stanach Zjednoczonych. Tematu jest niezwykle aktualny także dla uczestników polskiego życia kulturalnego ostatnich lat. Wystawa w Zachęcie obejmuje prace od końca lat 80. po najnowsze realizacje artystki. Nie zabraknie dzieł, które mogą wywołać kontrowersje. Fraser jest autorką projektu „Untitled”, w ramach którego udokumentowała spotkanie seksualne w hotelu Royalton w Nowym Jorku z prywatnym kolekcjonerem, który za udział zapłacił blisko 20 tysięcy dolarów. Jak sam tłumaczył – „nie dla seksu, a dla sztuki”. Więc przyjdźcie do Zachęty z tego samego powodu.

Dziękujemy!

( Mintowe Ciasteczka )

Nasza strona korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak to działa, zapraszamy na stronę Polityka Prywatności.