Kultura obowiązkowa, 9–15 września

Arek Kowalik
przegląd tygodnia
2.09.2024
4 min. czytania

Rusza nabór do II edycji Programu Dotacyjnego APH. Do tego wystawy Agaty Kus i Patrycji Orzechowskiej, premiera katalogu wystawy „Wojciech Fangor. American Dream”, nowa powieść Bartosza Sadulskiego, 10. Vintage Photo Festival i „Anonimowi performerzy” w Teatrze Studio

Nabór: 1 października – 30 listopada

Po ogromnym zainteresowaniu pierwszą edycją programu Fundacja Artystyczna Podróż Hestii rusza z kolejnym naborem, którego hasłem przewodnim jest „Czas Otwarcia”. Celem programu jest ułatwianie dostępu do sztuki. Fundacja wspiera instytucje i osoby artystyczne, które w swoich wystawach opowiadają o istotnych kwestiach społecznych i środowiskowych oraz aktywują lokalne społeczności. Do podziału jest 500 tysięcy złotych przeznaczonych na wystawy rozpoczynające się pomiędzy marcem 2025 a czerwcem 2026 roku. W tym roku obowiązuje jeden termin naborów dla instytucji kultury i osób artystycznych, a organizatorzy zwiększyli maksymalną wysokość planowanych dotacji.

Krupa Art Foundation

Bogato ilustrowany katalog towarzyszący wystawie „Wojciech Fangor. American Dream”, który przedstawia drogę Fangora do wyjazdu i jego życie w Stanach Zjednoczonych. Oprócz wysokiej jakości reprodukcji obrazów mistrza op-artu zobaczycie również archiwalne zdjęcia i przeczytacie inspirowane twórczością artysty opowiadania powstałe w ramach 20. Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania: Mateusza Górniaka, Olgi Drendy, Joanny Oparek i innych uznanych autorów. Katalog jest dostępny do kupienia w Krupa Art Foundation i przez zamówienie mailowe. Więcej o amerykańskim śnie Fangora przeczytacie w najnowszym Mint.

Katalog do wystawy „Wojciech Fangor. American Dream”, fot. Wojciech Chrubasik

13 września – 3 listopada

Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom

Wystawa Agaty Kus skupia się na przeżywaniu „pierwszych razów”, zwłaszcza w okresie dojrzewania. Obrazy przedstawiają głównie młodych ludzi, którzy mierzą się ze zmianami, jakie przechodzą ich ciała, oraz starają się podkreślić swoją niezależność od rodziców i autorytetów. Artystka bada wpływ tych doświadczeń na kształtowanie osobowości, zwraca też uwagę na niebezpieczeństwa, jakie im towarzyszą. Kus jest szczególnie zainteresowana nostalgią za młodością i tym, jak wspomnienia są zniekształcane przez intensywne emocje okresu dorastania.

Agata Kus, Memento Mori, 2023

13 września – 10 listopada 2024

CSW Łaźnia II, Gdańsk

Tytuł wystawy „Dry Season” odnosi się do zmian klimatu, ale też kolistości życia. Ta nazwa oznacza okres niedoboru, ale jednocześnie sugeruje jego przejściowość i następujący później okres nadwyżki. „Życie niezmiennie obraca się w życie” – takie jest motto wystawy, w której Orzechowska zmienia się w archeolożkę, z ziemi i piwnic wykopuje porzucone przedmioty i zgodnie z wyznawaną przez siebie wiarą w reinkarnację rzeczy nadaje im nowe funkcje i znaczenia. 

12 września – 13 października, Bydgoszcz

Międzynarodowy Festiwal Miłośników Fotografii Analogowej na miesiąc wypełni Bydgoszcz wystawami i spotkaniami z fotografkami i fotografami, którzy wciąż pracują w tradycyjnych technikach. W Archiwalnym Fotoplastikonie Narodowego Archiwum Cyfrowego zobaczycie magicznie ożywione zdjęcia Bydgoszczy sprzed wojny. Polecamy analogowy projekt „Fulfill the Dream” polsko-amerykańskiej fotografki Magdaleny Wosinskiej oraz spotkanie z Agnieszką Pajączkowską, autorką książki „Nieprzezroczyste. Historie chłopskiej fotografii”.

Wydawnictwo Literackie, s. 244

W swojej nowej powieści laureat Nagrody im. Kościelskich Bartosz Sadulski zabiera czytelników do XVII-wiecznego Paryża, by wraz z grupą szesnastu kobiet wyruszyć w niebezpieczną morską podróż na wyspę Bourbon, znaną dzisiaj jako Réunion. Kobiety zostały uprowadzone z przytułku przez żołnierzy Kompanii Wschodnioindyjskiej, a ich przeznaczeniem jest stać się żonami francuskich kolonistów. Dla niektórych z nich porwanie jest szansą na rozpoczęcie nowego życia.

14, 15 września, Teatr Studio, Warszawa

W nowym spektaklu Teatru Studio choreografka Ramona Nagabczyńska bierze na warsztat zjawisko występowania na scenie. Przedstawienie zostało zrealizowane w konwencji spotkania anonimowej grupy terapeutycznej. Performerzy i performerki dzielą się z widzami intymnymi historiami ze swoich żyć i zastanawiają się, jak daleko są w stanie posunąć się, by zostać zauważonymi. Szczere wyznania mieszają się z fikcją i autokreacją.  

Anonimowi performerzy, fot. Sisi Cecylia