Przegląd tygodnia 11 – 17 marca
( 04.03.2024 )
Muzyczne festiwale w Sokołowsku, przepis na proste życie Wima Wendersa i psio-ludzkie historie. Do tego eseje Olivii Laing o ciele, samosiejki w HOS Gallery i feministyczny nowy materializm w CK Zamek
Muzyka
Sokołowsko Jazz meets Punkt Festival
15 – 17 marca, Sokołowsko, Wałbrzych
Sezon festiwalowy rozpoczyna się już w marcu. W dolnośląskim Sokołowsku, znanym z Empuzjonu Olgi Tokarczuk i jej festiwalu Góry Literatury, rusza druga edycja Sokołowsko Jazz, który w tym roku połączy siły z norweskim PUNKT Festival. W przestrzeniach Kina Zdrowie i Filharmonii Sudeckiej będzie można wysłuchać czterech projektów łączących współczesny jazz, awangardę, pop i improwizację. Zagrają m.in. Amalia Umeda, Benedikte Askedalen, Ingebrigt Håker Flaten i Mikołaj Trzaska.
Ingebrigt Haker Flaten fot. Peter Gannushkin
22 – 24 marca, Sokołowsko
Jubileuszowa 10. edycja poświęconego muzyce eksperymentalnej Sanatorium of Sound. Motywem przewodnim festiwalu będzie postrzeganie czasu, który w muzyce jest odmierzany przez rytm. W sudeckim krajobrazie zagra m.in. pianistka Susanne Xin, berlińska producentka Ziúr, czy norweski kompozytor Peder Niilas Tårnesvik. Zobaczyć będzie można również grafiki pioniera abstrakcji geometrycznej Wacława Szpakowskiego w dźwiękowych interpretacjach Gerarda Lebika.
Wacław Szpakowski
Film
Perfect Days, reż. Wim Wenders
Pokazy przedpremierowe
Wim Wenders, autor Nieba nad Berlinem i biografii Piny Bausch, powraca z pierwszym od ośmiu lat pełnometrażowym filmem fabularnym. Perfect days to historia mężczyzny czyszczącego publiczne toalety w Tokio, który – choć dla większości ludzi jest niewidzialny – jak Blixa Bargeld w piosence „A Quiet Life” odnajduje spokój i radość w prostym życiu. Film został wyróżniony dwoma palmami w Cannes, w tym dla grającego główną rolę Kōji Yakusho.
Książka
Republika ciał. Eseje o wyzwoleniu
Olivia Laing
tłum. Dominika Cieśla-Szymańska
premiera: 13 marca, Wydawnictwo Czarne, s. 344
Autorka świetnego Miasta zwanego samotnością w nowej książce skupia się na ciele. W esejach dotyczących seksualności, rasy i chorób zastanawia się, na ile ciało kształtuje ludzką tożsamość. Podobnie jak w poprzedniej książce, swoje osobiste doświadczenia niebinarności i dorastania w queerowej rodzinie łączy z biografiami intelektualistek, artystek i aktywistów takich jak Susan Sontag, Nina Simone, Martin Luther King i William Burroughs.
Marcin Wilk, W.A.B., s. 320
Premiera: 13 marca, Big Book Café, Warszawa
Psy ewoluowały z człowiekiem przez dziesiątki tysięcy lat, co wytworzyło wyjątkową międzygatunkową więź. Marcin Wilk skupia się na przemianach psio-ludzkich relacji, ze szczególnym uwzględnieniem przełomu XIX i XX wieku, kiedy postęp biologii umożliwił tworzenie nowych ras psów na niespotykaną wcześniej skalę. Jest to tak zwany psi modernizm, który po dziś dzień kształtuje nasze relacje z najdawniejszymi towarzyszami człowieka.
Wystawa
Drożyńska, Jakubowska, Minginowicz, Savashevich
8 marca – 27 kwietnia, HOS Gallery, Warszawa
Samosiejki to element subnatury. To formy życia, które człowiek traktuje jako niepotrzebne lub niebezpieczne – chwasty, pleśń, bakterie, insekty i gryzonie – choć pełnią one ważną rolę w ekosystemie. To również wszystko, co żyje poza kontrolą człowieka. Podobnie jak samosiejki, prezentowane na wystawie prace trzech pokoleń artystek są owocem determinacji właściwej naturze, działającej wbrew wykluczeniu i dominującej kulturze.
Czekając na wiatr, 1971 linoryt, 70 × 52 cm
Ruchome łuski naszych zwierząt, Weronika Zalewska
5 – 26 marca, CK Zamek w Poznaniu
Ciała ludzkie i nieludzkie są chłonne i porowate. Przepuszczają przez siebie substancje, które mieszają się ze środowiskiem, w którym żyją. Każda istota jest jednocześnie efektem i współtwórcą swojego otoczenia. Weronika Zalewska skupia się więc na skórze, wodzie i glebie, szukając w nich śladów ludzkich systemów władzy. Wystawa składa się z tkanin, zdjęć, rysunków, obiektów oraz wideo, a dopełnia ją eksperymentalna choreografia Alicji Czyczel.
