Przegląd tygodnia 11 – 17 marca

Przegląd tygodnia 11 – 17 marca

( 04.03.2024 )

Muzyczne festiwale w Sokołowsku, przepis na proste życie Wima Wendersa i psio-ludzkie historie. Do tego eseje Olivii Laing o ciele, samosiejki w HOS Gallery i feministyczny nowy materializm w CK Zamek

Muzyka

Sokołowsko Jazz meets Punkt Festival

15 – 17 marca, Sokołowsko, Wałbrzych

Sezon festiwalowy rozpoczyna się już w marcu. W dolnośląskim Sokołowsku, znanym z Empuzjonu Olgi Tokarczuk i jej festiwalu Góry Literatury, rusza druga edycja Sokołowsko Jazz, który w tym roku połączy siły z norweskim PUNKT Festival. W przestrzeniach Kina Zdrowie i Filharmonii Sudeckiej będzie można wysłuchać czterech projektów łączących współczesny jazz, awangardę, pop i improwizację. Zagrają m.in. Amalia Umeda, Benedikte Askedalen, Ingebrigt Håker Flaten i Mikołaj Trzaska.

Dziękujemy!

Ingebrigt Haker Flaten fot. Peter Gannushkin

Sanatorium of Sound

22 – 24 marca, Sokołowsko

Jubileuszowa 10. edycja poświęconego muzyce eksperymentalnej Sanatorium of Sound. Motywem przewodnim festiwalu będzie postrzeganie czasu, który w muzyce jest odmierzany przez rytm. W sudeckim krajobrazie zagra m.in. pianistka Susanne Xin, berlińska producentka Ziúr, czy norweski kompozytor Peder Niilas Tårnesvik. Zobaczyć będzie można również grafiki pioniera abstrakcji geometrycznej Wacława Szpakowskiego w dźwiękowych interpretacjach Gerarda Lebika.

Dziękujemy!

Wacław Szpakowski

Film

Perfect Days, reż. Wim Wenders

Pokazy przedpremierowe

Wim Wenders, autor Nieba nad Berlinem i biografii Piny Bausch, powraca z pierwszym od ośmiu lat pełnometrażowym filmem fabularnym. Perfect days to historia mężczyzny czyszczącego publiczne toalety w Tokio, który – choć dla większości ludzi jest niewidzialny  – jak Blixa Bargeld w piosence „A Quiet Life” odnajduje spokój i radość w prostym życiu. Film został wyróżniony dwoma palmami w Cannes, w tym dla grającego główną rolę Kōji Yakusho.

Dziękujemy!

Książka

Republika ciał. Eseje o wyzwoleniu

Olivia Laing

tłum. Dominika Cieśla-Szymańska

premiera: 13 marca, Wydawnictwo Czarne, s. 344

Autorka świetnego Miasta zwanego samotnością w nowej książce skupia się na ciele. W esejach dotyczących seksualności, rasy i chorób zastanawia się, na ile ciało kształtuje ludzką tożsamość. Podobnie jak w poprzedniej książce, swoje osobiste doświadczenia niebinarności i dorastania w queerowej rodzinie łączy z biografiami intelektualistek, artystek i aktywistów takich jak Susan Sontag, Nina Simone, Martin Luther King i William Burroughs.

Dziękujemy!
Dziękujemy!
( Film ) ( Rozmowa ) ( Karol Owczarek )

Jednego dnia robiliśmy sześć odcinków „Śmiechu warte”. Rozmowa z Tadeuszem Drozdą

Marcin Wilk, W.A.B., s. 320

Premiera: 13 marca, Big Book Café, Warszawa

Psy ewoluowały z człowiekiem przez dziesiątki tysięcy lat, co wytworzyło wyjątkową międzygatunkową więź. Marcin Wilk skupia się na przemianach psio-ludzkich relacji, ze szczególnym uwzględnieniem przełomu XIX i XX wieku, kiedy postęp biologii umożliwił tworzenie nowych ras psów na niespotykaną wcześniej skalę. Jest to tak zwany psi modernizm, który po dziś dzień kształtuje nasze relacje z najdawniejszymi towarzyszami człowieka.

Dziękujemy!

Wystawa

Samosiejki

Drożyńska, Jakubowska, Minginowicz, Savashevich

8 marca – 27 kwietnia, HOS Gallery, Warszawa

Samosiejki to element subnatury. To formy życia, które człowiek traktuje jako niepotrzebne lub niebezpieczne – chwasty, pleśń, bakterie, insekty i gryzonie – choć pełnią one ważną rolę w ekosystemie. To również wszystko, co żyje poza kontrolą człowieka. Podobnie jak samosiejki, prezentowane na wystawie prace trzech pokoleń artystek są owocem determinacji  właściwej naturze, działającej wbrew wykluczeniu i dominującej kulturze.  

Dziękujemy!

Czekając na wiatr, 1971 linoryt, 70 × 52 cm

Ruchome łuski naszych zwierząt, Weronika Zalewska

5 – 26 marca, CK Zamek w Poznaniu

Ciała ludzkie i nieludzkie są chłonne i porowate. Przepuszczają przez siebie substancje, które mieszają się ze środowiskiem, w którym żyją. Każda istota jest jednocześnie efektem i współtwórcą swojego otoczenia. Weronika Zalewska skupia się więc na skórze, wodzie i glebie, szukając w nich śladów ludzkich systemów władzy. Wystawa składa się z tkanin, zdjęć, rysunków, obiektów oraz wideo, a dopełnia ją eksperymentalna choreografia Alicji Czyczel.  

Dziękujemy!
Dziękujemy!

( Mintowe Ciasteczka )

Nasza strona korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak to działa, zapraszamy na stronę Polityka Prywatności.