Przegląd tygodnia 18–24 marca
( 11.03.2024 )
10 urodziny Klubu Komediowego, nowe otwarcie w Zachęcie i dni kina palestyńskiego w Kinotece. Do tego wystawa designu Julii Keilowej, twórczy żywioł wody, rzeżucha Teresy Murak i rola tkaniny we współczesnej sztuce
19 – 23 marca, Kinoteka, Warszawa
Podczas wydarzenia będzie można zobaczyć wiele palestyńskich filmów, od współczesnych klasyków (Czas, który pozostał, reż. Elia Suleiman), po dokumenty (Tantura Alona Schwarza, opowiadający o wojnie 1948 roku), animacje i krótkie metraże. Wydarzeniu przyświeca cytat z Roberta Jonesa Jr.: Możemy się nie zgadzać i nadal się kochać, chyba że wasza niezgoda ma swoje korzenie w moim ucisku i zaprzeczeniu mojemu człowieczeństwu oraz prawu do istnienia.
Urodzinowa gala, impro i toast na 10-lecie Klubu Komediowego
22 i 23 marca, Klub Komediowy, Warszawa
Popularność i poziom polskich kabaretów nie napawają optymizmem co do stanu polskiego humoru. Na ratunek przychodzi jednak rycerz na białym koniu, prosto z piwnicy pod placem Zbawiciela. Klub Komediowy już od dziesięciu lat ratuje honor polskiej komedii dzięki improwizacjom i stand-upom. Urodziny to okazja do wspominek i snucia planów na przyszłość podczas trzech eventów: gali, impro i toastu, czyli pijanej improwizacji.
Textile Textures. Multithreaded Narratives
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
Tkanina odgrywa istotną rolę we współczesnej sztuce, czego przykładem są kolejne po weneckim biennale międzynarodowe wystawy Małgorzaty Mirgi-Tas albo wyróżnienie Nagrodą Fundacji Sztuki Polskiej ING asamblaży Marty Niedbał i Pawła Olszczyńskiego.
Wydana przez Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi we współpracy z Uniwersytetem w Bergen i krakowską ASP książka pod redakcją Marty Kowalewskiej przedstawia szerokie spojrzenie na tkaninę jako sztukę oraz jej znaczenie kulturowe.
15 marca – 26 maja, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Po dwóch latach do Zachęty wracają artyści (tym razem za ich zgodą), których sztuka porusza aktualne tematy. Wystawa składa się z dwóch części. „Płomień” skupia się na opisie współczesności i nakładających się na siebie kryzysów: klimatycznego, ekonomicznego i społecznego. Druga część, „Narodziny”, obejmuje wizje przyszłości, w której z popiołów starego świata wyłaniają się ekologiczno-technologiczne utopie.
ZNAK WODNY – wystawa katastroficzna
22 – 27 marca, Biuro Wystaw, Warszawa
Żywioł wody jest jednym ze współtwórców wystawionych prac. Pięć miesięcy temu ogromna ulewa zalała warszawską Kwiaciarnię Grafiki, mocząc kilkaset wydruków. To co inni uznaliby za akt zniszczenia, artyści uznali za akt twórczy. Pomarszczenia i przebarwienia spowodowane przez deszcz stały się „znakiem wodnym” i okazją do refleksji nad nadmiarem i niedoborem wody w kontekście katastrofy klimatycznej.
21 marca, IMPORT EXPORT, Warszawa
Teresa Murak już od lat siedemdziesiątych tworzy sztukę ziemi, którą teraz nazwalibyśmy ekologiczną i posthumanistyczną. Jej pierwszym performensem był spacer po Warszawie w sukni z rzeżuchy w 1974 roku. Jedynym przechodniem, który wówczas docenił jej dzieło, był przypadkowo spotkany Tadeusz Nalepa, co sprawiło, że artystka poczuła się wyobcowana. Prace Murak nabierają dodatkowych znaczeń w kontekście współczesnej katastrofy klimatycznej, a rzeżucha pozostaje głównym materiałem jej twórczości.
Teresa Murak
21 marca – 1 września, Muzeum Warszawy
Julia Keilowa była jedną z najważniejszych polskich projektantek przemysłowych dwudziestolecia międzywojennego. Jej prace w stylu art déco wyznaczały trendy i po niemal stu latach wciąż inspirują. Wystawa to największa prezentacja twórczości Keilowej. Oprócz osiemdziesięciu obiektów zaprojektowanych przez artystkę zobaczyć będzie można również prace innych wybitnych projektantek tego okresu: Soni Delaunay, Jutty Siki, Christy Ehrlich i Sylvii Stave
