Przegląd tygodnia 26 lutego – 3 marca

Przegląd tygodnia 26 lutego – 3 marca

( 21.02.2024 )

Tydzień współczesnych interpretacji: „Harnasi” Szymanowskiego w NOSPR, „Diuny” w wersji Villeneuve’a i nowego „Szoguna” na Disney+. Do tego koncert Swans, „Szczegóły” Genberg, „Trzy rozmowy” Jarodzkich i konfrontacja z ZSRR w Galerii Arsenał

Balet

A Body for Harnasie, Wayne McGregor i Ben Cullen Williams

Premiera: 26 lutego, NOSPR Katowice

Światowa premiera współczesnej wersji baletu „Harnasie” Karola Szymanowskiego. Choreografia Wayne’a McGregora wychodzi od analogowego ruchu trzech tancerzy i tancerki, który jest nagrywany równocześnie z wielu kamer i przekształcany przez algorytmy. Taniec i formowany przez sztuczną inteligencję krajobraz Tatr łączą się ze sobą w rzucanych na scenografię obrazach Bena Cullena Williamsa. Muzyków NOSPR poprowadzi pierwszy dyrygent London Philharmonic Orchestra, Edward Gardner.

Dziękujemy!

A Body for Harnasie Wayne’a McGregora i Bena Cullena Williamsa, NOSPR

Film

Diuna: Część druga, reż. Denis Villeneuve

Premiera: 29 lutego

Kanadyjski reżyser świetnie radzi sobie z presją oczekiwań. Najpierw zrobił coś, co wydawało się niemożliwego: kontynuację Blade Runnera, która dorównała oryginałowi – a nawet go przebiła, łącząc sukces artystyczny z finansowym. Teraz to samo robi z „Diuną” Herberta, z którą wcześniej z różnymi efektami mierzyli się Alejandro Jodorowsky, Ridley Scott i David Lynch. Uniwersalny zachwyt krytyków sugeruje, że znów mu się udało.

Dziękujemy!

Timothée Chalamet, Diuna: Część druga

Serial

Szōgun

Premiera: 27 lutego, Disney+

Nowa adaptacja klasycznej powieści Jamesa Clavella, na podstawie której powstał telewizyjny hit lat osiemdziesiątych o tym samym tytule. Zrealizowana z rozmachem opowieść oparta jest na prawdziwej historii Williama Adamsa, brytyjskiego żeglarza, który w 1600 roku trafił do Japonii u progu wojny domowej definiującej stulecie, został doradcą szoguna i pierwszym zachodnim samurajem.

Dziękujemy!

Szogun, Disney+

Koncert

Swans

Wrocław, Gdańsk

29 lutego, 1 marca

Dziękujemy!
( Sztuka ) ( Anna Korytowska )

Antykryzysowy Klub. Spotkanie osób w kryzysie bezdomności ze sztuką

Micheal Gira i spółka tworzą na koncertach ścianę dźwięków, która na zmianę hipnotyzuje i jak fala porywa wszystko, co spotka na swojej drodze. Zespół wystąpi w Polsce w dwóch postindustrialnych przestrzeniach: Zaklętych Rewirach i Starym Maneżu, które idealnie pasują do ich mrocznego, mantrycznego brzmienia. „No dream, no sleep, no suffering”.

Książka

Szczegóły, Ia Genberg

tłum. Dominika Górecka, Wydawnictwo Pauza

Premiera: 26 lutego

„Niektóre książki pozostają w szpiku kostnym jeszcze długo po tym, jak szczegóły i nazwiska zatrą się w pamięci”. Gorączka przykuwa narratorkę do łóżka. Przeczytane książki wzbudzają serię wspomnień o osobach, które kiedyś były dla niej ważne. Z czterech portretów: partnerki, współlokatorki, kochanka i matki wyłania się portret głównej bohaterki. Krótka, nielinearna powieść o fikcji, pamięci i niepozornych szczegółach, które wpływają na życiowe doświadczenia.

Dziękujemy!

Wystawy

Trzy rozmowy, Konrad i Paweł Jarodzcy

1 marca – 5 kwietnia, Salon Akademii, Warszawa

Pierwsza wspólna wystawa Konrada i Pawła Jarodzkich. Różniło ich całe pokolenie i wizualne podejście do sztuki. Łączyła chęć budowania opowieści o jednostkach odnajdujących się we współczesnych im przemianach. Dla Konrada Jarodzkiego był to czas powojennej odbudowy Polski i tworzenia nowego człowieka. Dla Pawła zagubienie w kulturze spektaklu lat dziewięćdziesiątych i początków XXI wieku. Wystawa organizowana przez ASP Warszawa, ASP Wrocław i 66P Subiektywną Instytucję Kultury.

Dziękujemy!

Konrad Jarodzki, Przestrzeń, 2006, źródło- mia ART Gallery

Patrzcie na tę chwilę – jak drga

01 marca – 28 kwietnia

Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku

Artyści i artystki z Polski, Ukrainy, Estonii i Czech konfrontują w swoich dziełach nieprzepracowaną kulturalną spuściznę Związku Radzieckiego. Wystawa skupia się głównie na eksploracji złóż naftowych, która stała się paliwem dla sowieckiego imperializmu i napędzała kolejne konflikty. Tytuł nawiązuje do tomu wierszy „Republika głuchych” Illi Kaminskiego o okupacji miasta w Europie Wschodniej, która mogłaby się wydarzyć zarówno w XX wieku, jak i współcześnie.

Dziękujemy!

Pankratow Denys, Bez tytułu, 2022, rysunek, węgiel na papierze, 14.8cm x 21cm

Dziękujemy!

kolaż: Arek Kowalik

( Mintowe Ciasteczka )

Nasza strona korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak to działa, zapraszamy na stronę Polityka Prywatności.