Przegląd tygodnia 26 lutego – 3 marca
( 21.02.2024 )
Tydzień współczesnych interpretacji: „Harnasi” Szymanowskiego w NOSPR, „Diuny” w wersji Villeneuve’a i nowego „Szoguna” na Disney+. Do tego koncert Swans, „Szczegóły” Genberg, „Trzy rozmowy” Jarodzkich i konfrontacja z ZSRR w Galerii Arsenał
Balet
A Body for Harnasie, Wayne McGregor i Ben Cullen Williams
Premiera: 26 lutego, NOSPR Katowice
Światowa premiera współczesnej wersji baletu „Harnasie” Karola Szymanowskiego. Choreografia Wayne’a McGregora wychodzi od analogowego ruchu trzech tancerzy i tancerki, który jest nagrywany równocześnie z wielu kamer i przekształcany przez algorytmy. Taniec i formowany przez sztuczną inteligencję krajobraz Tatr łączą się ze sobą w rzucanych na scenografię obrazach Bena Cullena Williamsa. Muzyków NOSPR poprowadzi pierwszy dyrygent London Philharmonic Orchestra, Edward Gardner.
A Body for Harnasie Wayne’a McGregora i Bena Cullena Williamsa, NOSPR
Film
Diuna: Część druga, reż. Denis Villeneuve
Premiera: 29 lutego
Kanadyjski reżyser świetnie radzi sobie z presją oczekiwań. Najpierw zrobił coś, co wydawało się niemożliwego: kontynuację Blade Runnera, która dorównała oryginałowi – a nawet go przebiła, łącząc sukces artystyczny z finansowym. Teraz to samo robi z „Diuną” Herberta, z którą wcześniej z różnymi efektami mierzyli się Alejandro Jodorowsky, Ridley Scott i David Lynch. Uniwersalny zachwyt krytyków sugeruje, że znów mu się udało.
Timothée Chalamet, Diuna: Część druga
Serial
Szōgun
Premiera: 27 lutego, Disney+
Nowa adaptacja klasycznej powieści Jamesa Clavella, na podstawie której powstał telewizyjny hit lat osiemdziesiątych o tym samym tytule. Zrealizowana z rozmachem opowieść oparta jest na prawdziwej historii Williama Adamsa, brytyjskiego żeglarza, który w 1600 roku trafił do Japonii u progu wojny domowej definiującej stulecie, został doradcą szoguna i pierwszym zachodnim samurajem.
Szogun, Disney+
Micheal Gira i spółka tworzą na koncertach ścianę dźwięków, która na zmianę hipnotyzuje i jak fala porywa wszystko, co spotka na swojej drodze. Zespół wystąpi w Polsce w dwóch postindustrialnych przestrzeniach: Zaklętych Rewirach i Starym Maneżu, które idealnie pasują do ich mrocznego, mantrycznego brzmienia. „No dream, no sleep, no suffering”.
Książka
Szczegóły, Ia Genberg
tłum. Dominika Górecka, Wydawnictwo Pauza
Premiera: 26 lutego
„Niektóre książki pozostają w szpiku kostnym jeszcze długo po tym, jak szczegóły i nazwiska zatrą się w pamięci”. Gorączka przykuwa narratorkę do łóżka. Przeczytane książki wzbudzają serię wspomnień o osobach, które kiedyś były dla niej ważne. Z czterech portretów: partnerki, współlokatorki, kochanka i matki wyłania się portret głównej bohaterki. Krótka, nielinearna powieść o fikcji, pamięci i niepozornych szczegółach, które wpływają na życiowe doświadczenia.
Wystawy
Trzy rozmowy, Konrad i Paweł Jarodzcy
1 marca – 5 kwietnia, Salon Akademii, Warszawa
Pierwsza wspólna wystawa Konrada i Pawła Jarodzkich. Różniło ich całe pokolenie i wizualne podejście do sztuki. Łączyła chęć budowania opowieści o jednostkach odnajdujących się we współczesnych im przemianach. Dla Konrada Jarodzkiego był to czas powojennej odbudowy Polski i tworzenia nowego człowieka. Dla Pawła zagubienie w kulturze spektaklu lat dziewięćdziesiątych i początków XXI wieku. Wystawa organizowana przez ASP Warszawa, ASP Wrocław i 66P Subiektywną Instytucję Kultury.
Konrad Jarodzki, Przestrzeń, 2006, źródło- mia ART Gallery
Patrzcie na tę chwilę – jak drga
01 marca – 28 kwietnia
Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku
Artyści i artystki z Polski, Ukrainy, Estonii i Czech konfrontują w swoich dziełach nieprzepracowaną kulturalną spuściznę Związku Radzieckiego. Wystawa skupia się głównie na eksploracji złóż naftowych, która stała się paliwem dla sowieckiego imperializmu i napędzała kolejne konflikty. Tytuł nawiązuje do tomu wierszy „Republika głuchych” Illi Kaminskiego o okupacji miasta w Europie Wschodniej, która mogłaby się wydarzyć zarówno w XX wieku, jak i współcześnie.
Pankratow Denys, Bez tytułu, 2022, rysunek, węgiel na papierze, 14.8cm x 21cm
kolaż: Arek Kowalik
