Autorzy(*102)

Irańskie kobiety są niezwykle silne i odważne. I zdeterminowane, żeby realizować swoje życzenia, pragnienia i aspiracje. To w Iranie nic nowego. Zawsze tak było, bo kobiety są represjonowane od wieków. I od wieków są też bardzo głośne i zawzięte.

( *Artur Zaborski, Przezwyciężyć irański reżim. „Nasienie świętej figi” )

Sharon Van Etten spokojnie może grać trasy po sporych arenach, ale woli małe kluby i z taką myślą powołała zespół. To wszystko składa się na opowieść o muzyczce, która mimo bezdyskusyjnego sukcesu wciąż szuka dla siebie miejsca na scenie. Zresztą sama ją stworzyła, bo gdyby nie Van Etten, nie można by dziś mówić o dominacji kobiet w amerykańskim singer/songwritingu.

( *Angelika Kucińska, Poradnik przetrwania według Sharon Van Etten  )

Nikt nie rodzi się kobietą – stajemy się nimi, lecz nie poprzez akceptację heteroseksualności i macierzyństwa, jak chciał Freud, tylko przez gest odmowy. To nie zmitologizowana „utrata dziewictwa”, tylko aborcja uwalnia Ernaux raz na zawsze spod władzy matki, zwracając ją samej sobie wraz z własnym ciałem, pożądaniem i zdolnością rodzenia, i przez to czyniąc ją dorosłą.

( *Renata Lis, Ernaux nie zamierza dbać o cudze uczucia. Renata Lis czyta „Ciała” )

Niezbyt nałożona na głowę Sławomira Sobali twarz Putina nie może mi się zresztą przestać kojarzyć z podobnie sztucznie (ale celowo) nałożonymi ustami na twarz małpy w przedziwnej krótkometrażówce Davida Lyncha pod tytułem „Co zrobił Jack”.

( *Ziemowit Szczerek, Lynch zmartwychwstał, ale jako zombie pożerające własny mózg.„Putin” Patryka Vegi )

Sednem opowieści pozostaje fabularny paradoks. „Flow” to niespieszny film o ruchu jako jedynej nadziei na przetrwanie. Już w pierwszej scenie kot gna, ile sił w łapkach. Później zaś staje się bohaterem nieco slapstickowej opowieści o zwierzęcym ciałku w starciu z prawami fizyki.

( *Michał Walkiewicz, Kotek gna, ile sił w łapkach. „Flow” )

W opowiadaniach Breece’a D’J Pancake’a dużo się pije, sporo mówi, ale mało rozmawia.

( *Maria Karpińska, Nikt nie ma tu szans. „Trylobity” Pancake'a )

Reymont piszący książkę na zamówienie endeckiej partii ma dla nowoczesności tylko odrazę. Kapitalizm to dla niego demoniczna, niszczycielska siła, która przemienia ludzi w masę anonimowych niewolników, rozwalając nienaruszony przez wieki świat szlachetczyzny. I oczywiście, do pewnego stopnia także u Wajdy znajdziemy tę dwoistość.

( *Piotr Sadzik, 50 lat od premiery „Ziemi obiecanej”. To największy polski film erotyczny )

Żyjemy w dobie pomieszania czasów. Obłędna nowoczesność miesza się z taką zolowską wręcz nędzą i tym, co zahibernowane, nieupdejtujące się.

( *Aleksander Hudzik, Burdel pod maską. Rozmowa z Dorotą Masłowską )

Miłość jawi się jako warunek ocalenia, a zarazem wyzwanie: gdy lęk o życie powoduje lęk przed bliskością, bycie kochanym pozwala go przezwyciężyć i otwierać się na innych. Być może, jak sugeruje Baldwin, każde kolejne pokolenie musi na nowo uczyć się kochać.

( *Joanna Mąkowska, Świat bez miłości. Listy Jamesa Baldwina )

Pisząc o czymś, co się wydarzyło, odkrywasz rzeczy, których wcześniej nie wiedziałeś. To inna forma pamiętania. Tworzysz opowieść od zera. Kiedy piszesz, musisz pisać o czymś, czego nie wiesz. Wyobraźnia, pamięć i pisanie są ze sobą połączone w trudny do zrozumienia sposób. Muszę pamiętać swoje własne życie, by móc opowiadać zmyślone historie. Wyobraźnia bierze się z doświadczeń i wspomnień. To, co przelewam na papier, wynika z tego, co jest we mnie.

( *Arek Kowalik, Koty i literatura są do siebie podobne. Lars Saabye Christensen [wywiad] )

( Mintowe Ciasteczka )

Nasza strona korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak to działa, zapraszamy na stronę Polityka Prywatności.