Reklama

Przegląd tygodnia 13–19 maja

Arek Kowalik
przegląd tygodnia
7.05.2024
6 min. czytania

Ruszył festiwal filmów dokumentalnych Millenium Docs Against Gravity! A dodatkowo: festiwal muzyki klasycznej Sinfonii Varsovii, wystawa Euforia o warszawskiej scenie klubowej, „Zaćmienie” Agaty Ingarden, opowieści o seksualności Patryka Różyckiego, polski surrealizm w Muzeum Narodowym, a do tego najpiękniejsze kury świata.

10–19 maja, Warszawa, Wrocław, Gdynia, Katowice, Poznań, Bydgoszcz, Łódź

Ruszył największy w Polsce festiwal filmów dokumentalnych. Hasło przewodnie dwudziestej pierwszej edycji brzmi „W relacji ze światem”. W konkursie głównym festiwalu bierze udział dwanaście filmów, w tym nagrodzony podczas Berlinale „Nie chcemy innej ziemi” („No Other Land”). To palestyńsko-izraelski film ukazujący walkę palestyńskich mieszkańców o zachowanie wioski Masafer Yatta na Zachodnim Brzegu. W ramach wydarzeń towarzyszących w środę w Warszawie muzykę Ryūichiego Sakamoto zagra Bartek Wąsik. 

15 maja, 20:00, impact’24, Poznań

W strefie Impact Art w luźnej atmosferze porozmawiamy o kulturze, sztuce i kolekcjonowaniu. Zaczynamy o godzinie 20:00 spotkaniem z Omeną Mensah i Piotrem Krupą, którzy opowiedzą o swojej przygodzie ze sztuką. Co kolekcjonują, na jakie dzieła stawiają, czym się kierują, jak wydają pieniądze na sztukę i jakie jest ich ulubione dzieło? W drugiej części wieczoru amerykański aktor Jesse Eisenberg w towarzystwie wybitnej polskiej reżyserki Małgorzaty Szumowskiej i nagradzanej reporterki Justyny Kopińskiej będą rozmawiali o tym, czy dziś sztuka wpływa na świat. Spotkanie poprowadzi redaktor naczelny Mint Magazine, Aleksander Hudzik.

16–19 maja, Willa Gawrońskich, Warszawa

W zabytkowej Willi Gawrońskich przy Alejach Ujazdowskich na wspólnej wystawie spotkają się przedstawiciele czterdziestu czterech galerii reprezentujących dwadzieścia siedem miast z trzech kontynentów. New Art Dealers Alliance (NADA) to organizacja non-profit, która wspiera rozwój i promocję sztuki współczesnej. NADA łączy ze sobą galerie, niezależne instytucje sztuki, kuratorów i ekspertów z całego świata. Warszawskie wydarzenie zostało zorganizowane z inicjatywy Michała Kaczyńskiego (Raster), Marty Kołakowskiej (LETO) oraz Joanny Witek-Lipki (Warsaw Gallery Weekend) i jest pierwszym projektem stowarzyszenia w Europie Środkowo-Wschodniej. 

13 maja – 9 czerwca, Warszawa

Festiwal powraca do swojej oryginalnej formuły. Muzycy orkiestry Sinfonia Varsovia wraz z gośćmi zagrają na sześciu scenach rozrzuconych po całej Warszawie, m.in. w Operze Narodowej, audytorium Muzeum Historii Polski i studiu koncertowym Polskiego Radia. Na miłośników muzyki klasycznej czekają cztery koncerty symfoniczne, koncert kameralny z udziałem młodych muzyków i dwa koncerty familijne. 9 czerwca, na zakończenie festiwalu, odbędzie się koncert specjalny, „Inny punkt słyszenia”, podczas którego publiczność będzie mogła usiąść pomiędzy muzykami i obserwować ich pracę z bliska.  

9 maja – 15 grudnia, Muzeum Woli

Wystawa przenosi widzów do początków sceny klubowej w Warszawie. Lata dziewięćdziesiąte, transformacja gospodarcza i nowe przestrzenie muzyczne kiełkujące w opuszczonych zakładach przemysłowych i pustostanach. Fugazi, Filtry, CDQ czy Piekarnia – nowe miejsca były pełne entuzjazmu, ale nie działały długo. Początek wieku XXI to z kolei rozwój przestrzeni zaangażowanych, w których scena klubowa współistniała z ruchami społecznymi. Le Madame czy Chłodna 25 były miejscami rozwoju kultury niezależnej: teatru, sztuki i literatury. 

EUFORIA. O warszawskiej scenie klubowej po 1989 roku, wystawa w Muzeum Woli, fot. Tomasz Kaczor

17 maja – 30 czerwca, Fundacja Archeologia Fotografii

Ile znanych obrazów rzeczywiście widzieliście na żywo? Otwarty dostęp do wizerunków dzieł sztuki oznacza, że jako widzowie na co dzień obcujemy z fotograficznymi reprodukcjami sztuki, nigdy nie widząc oryginału. Jednocześnie praca fotografów i fotografek dokumentujących dzieła sztuki jest przezroczysta i zazwyczaj niezauważana. Na wystawie zobaczymy kulisy pracy trójki polskich fotografów: Antoniego Zdebiaka (1951–1991), Jana Fleischmanna (1940–2019) i Danuty Rago (1934–2000) oraz ich twórcze podejście do tego – zdawałoby się – wtórnego rzemiosła. 

Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii, Fundacja Archeologia Fotografii

10 maja – 11 sierpnia, Muzeum Narodowe w Warszawie

Tadeusz Kantor miał powiedzieć, że w Polsce nie było surrealizmu, ponieważ panował w niej katolicyzm. Najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym w Warszawie przeczy tej prowokacyjnej tezie. Wystawa rozpoczyna się pracami polskich artystów i artystek z dwudziestolecia międzywojennego, a kończy na międzynarodowym ruchu Phases z lat pięćdziesiątych. Kuratorka Hanna Doroszuk przedstawia surrealizm jako globalne zjawisko i zwraca uwagę na rolę kobiet w kształtowaniu tego nurtu. Wystawę uzupełniają prace współczesnych twórców. 5 lipca odbędzie się prowadzona przez Mint debata „Surrealistyczne herstorie” o polskich artystkach tworzących w duchu surrealizmu.

Zdzisław Beksiński, Dziewczyna , 1957

16 maja – 6 lipca, 66P, Wrocław

Zaćmienie to czas zawieszenia pomiędzy dniem a nocą. Instalacje Agaty Ingarden łączą racjonalność z nieświadomością i magią. Tytułowe „zaćmienie” to też gra skojarzeń i symboli, często opartych na wewnętrznych kodach artystki: na przykład „ćma”, która reprezentuje jednocześnie wiedzę i pożądanie, czy „zaćma” oznaczająca ograniczenie percepcji. Zobaczymy między innymi pracę pod tytułem „Piknik o zachodzie słońca” (2019), która powstała na potrzeby wystawy w paryskim Palais de Tokyo. Ingarden wykorzystuje w niej stal, cukier, grzybnie i uszkodzone panele fotowoltaiczne, łącząc ze sobą organiczne formy i przekształconą przez człowieka materię.

Agata Ingarden, Piknik o zachodzie słońca, 2019, widok wystawy Future, Former, Fugitive, Palais de Tokyo, dzięki uprzejmości artystki i galerii Piktogram, fot. Romain Durand

17–26 maja, Sklep Galeria Karowa

Obrazy, rozmowy i opowieści o odkrywaniu seksualności na przełomie lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych. Z charakterystyczną dla siebie szczerością malarz Patryk Różycki opowiada o swoich pierwszych doświadczeniach seksualnych i towarzyszącym im wstydzie. Świat nagości i seksu był wtedy czymś ukrytym, poznawanym bez wsparcia dorosłych, w oparciu o toksyczne popkulturowe wzorce, pornografię i powtarzane wśród znajomych przechwałki i zmyślenia. Wystawie towarzyszy pokaz filmu „American Pie” poprzedzony rozmową Patryka Różyckiego i Igora Kierkosza.      

18–19 maja, Powsin

Stowarzyszenie Hodowców Drobiu Rasowego Czubatka Polska i Ogród Botaniczny PAN zaprasza do Powsina, gdzie spotkacie najpiękniejsze kury świata. Motywem przewodnim wystawy będą polskie rasy drobiu.

Czubatka polska