Przegląd tygodnia 3 – 9 czerwca. „Ephemera”, „Inny punkt słyszenia” i premiera „Pisma” z udziałem „Mint”

Arkadiusz Kowalik
przegląd tygodnia
3.06.2024
5 min. czytania

Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi, Ephemera w Warszawie i koncert zamknięcia festiwalu Sinfonii Varsovia. Wraz z „Pismem” zastanawiamy się, jak i po co czytać sztukę współczesną. Do tego wystawy: „Opowieść z dna studni”, „Co robisz w łóżku?” Sophie Thun i Joanny Woś oraz „Urodziłam się zimna a moja siostra z gorąca” Magdaleny Karpińskiej.

13–23 czerwca, Łódź

Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi już po raz 23. zaprezentuje krajobraz polskiej i światowej fotografii współczesnej. Na blisko trzydziestu wystawach i kilkudziesięciu wydarzeniach towarzyszących widzowie obejrzą zdjęcia najciekawszych współczesnych artystów i artystek, między innymi Diego Moreny, Martina Kollara i Glorii Oyarzabal. Podczas festiwalu odbędą się premiery projektów Weroniki Gęsickiej, wyróżnionej Paszportem Polityki, i Przemka Dzienisa, nagradzanego Fryderykami za teledyski Moniki Brodki.  

Diego Moreno. W Łodzi będzie można zobaczyć projekty „Malign Influences” i „In My Mind There Is Never Silence”.

5–9 czerwca, Warszawa

Ephemera wraca do Warszawy. Piąta edycja festiwalu jest inspirowana słowiańskimi obrzędami związanymi z letnim przesileniem. Festiwal to nie tylko różnorodna i niespotykana nigdzie indziej muzyka, ale też performans i sztuki wizualne. W ramach wydarzenia w Nowym Teatrze odbędzie się spektakl taneczny „Future Tongues/Języki przyszłości”, który odwołuje się do biblijnej opowieści o wieży Babel. W nowo otwartej sali Muzeum Historii Polski będzie można usłyszeć prapremierę projektu „Białowieża” Izabeli Dłużyk i Chrisa Watsona (pracował jako realizator dźwięku przy dokumentach Davida Attenborougha dla BBC), a w Galerii Leto odbędzie się wystawa Marcina Dudka. 

Agata Słowak „Łabędzi śpiew”, olej na płótnie, 2022.

9 czerwca, 18:00

Specjalny koncert zamykający festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. Podczas każdej części koncertu publiczność będzie mogła zmieniać zajmowane miejsca i samodzielnie wybierać perspektywę, z jakiej obserwuje występujących muzyków. Widzowie usiądą w trzech sekcjach: w orkiestrze, wokół orkiestry i naprzeciw orkiestry. Nad całością będzie czuwał brytyjski dyrygent Joolz Gale.

5 czerwca, godz. 18.00

STUDIO teatrgaleria, Warszawa

Ostatnio do księgi rekordów Guinnessa trafił kilkunastomiesięczny chłopiec imieniem Ace-Liam Nana Sam Ankrah z Ghany, którego mama twierdzi, że jego obrazy przypominają sztukę Jacksona Pollocka. Chłopiec stał się najmłodszym w historii wystawianym artystą, redefiniując tym samym częsty w kontekście sztuki współczesnej komentarz: „Przecież to mógłby namalować pięciolatek!”. O tym, jak czytać sztukę współczesną, porozmawiają historyczka sztuki Maja Michalak, związana z MSN Józefina Bartyzel i redaktor naczelny Mint, Aleksander Hudzik.

8–16 czerwca, Dom Avenariusów (Borowik Foundation), Warszawa

„Choć mi nie uwierzycie, moja opowieść jest piękna, a wąż, od którego ją znam, wyśpiewał ją z dna studni”. Motywem przewodnim wystawy jest cytat z opowiadania pisarki i malarki Leonory Carrington. O wodnych bytach opowiadają artystki Alicja Biała, Dobrawa Borkała, Justyna Górowska, Natalia Kopytko, kolektyw Art Project Revolution oraz Agnieszka Szostek. Nieprzypadkowe jest też miejsce, w którym odbywa się wystawa: Dom Avenariusów znajduje się w sercu Saskiej Kępy, w starorzeczu Wisły. 

Art Project Revolution, The Ideal Body, 2024.

29 maja – 1 września, GGM1, Gdańsk

Od Wenus Tycjana, przez Maję ubraną i nagą Goi, po „Reclining figure” Henry’ego Moore’a – leżenie w sztuce jest ważne. Na leżeniu skupia się wspólna wystawa fotografki Sophie Thun i malarki Joanny Woś. Artystki podejmują refleksję nad tym, jak przedstawiane było kobiece ciało, skupiając się przy tym na dwuznacznym symbolu łóżka, które jest jednocześnie miejscem przyjemności, jak i cierpienia i niemocy. 

Wernisaż: 7 czerwca, godz. 18.00

Polana Institute, Warszawa

W swoim najnowszym cyklu obrazów Magdalena Karpińska opowiada historię wielopokoleniowej rodziny. Skupia się przede wszystkim na więziach między siostrami. Częstym tłem historycznym dla opowieści o mężczyznach są wojna i wynikająca z niej przemoc. W cyklu Karpińskiej nie ma spektakularnych gestów i bohaterskich czynów. Obrazy ukazują zarówno drobne sygnały bliskości pomiędzy kobietami, jak i dzielący bohaterki konflikt.