Przegląd tygodnia 20–26 maja
BADBADNOTGOOD w Łazienkach Królewskich, „Bezmatek” Miry Marcinów na deskach Komuny Warszawa i nowa książka Andrzeja Stasiuka. Do tego wystawy: sztetl Opatów i „Nowa Księga Cudów” w Warszawie, „A profecía” w Lizbonie i 38. Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku.
A PROFECÍA
25 maja – 31 lipca, Her Clique, Lizbona, Portugalia
11 artystek z Europy Centralnej i Wschodniej – wśród nich Polki, między innymi Mia Dudek, Maja Janczar i Julia Woronowicz – spotykają się w jednym miejscu, galerii Her Clique. W nowo otwartej przestrzeni prowadzonej przez Izę Depczyk wspólnie opowiedzą o tym, co może wydarzyć się w przyszłości, i w jaki sposób można o tej przyszłości opowiadać. Przepowiedni prowadzi Filipka, kuratorka i artystka, bohaterka filmu Dawida Nickela. Jak brzmi przepowiednia Filipki? Przekonamy się w Lizbonie.
(po)ŻYDOWSKIE… Sztetl Opatów oczami Majera Kirszenblata
17 maja – 16 grudnia, POLIN, Warszawa
Nowa wystawa czasowa w POLIN przybliża historię Opatowa. To jedno z tysięcy małych miasteczek, tak zwanych sztetli, zamieszkanych przed wojną przez Żydów i Polaków. Naszym przewodnikiem po przedwojennym Opatowie jest Majer Kirszenblat, żydowski malarz-amator, który urodził się w miasteczku i wyemigrował do Kanady w 1934 roku. Dzięki niezwykłej pamięci w obrazach odtworzył swoje dzieciństwo i świat opateckich Żydów, stając się historykiem swojej społeczności.
38. Dni Sztuki Współczesnej
20 – 26 maja, Białystok
HAVE NO FEAR! – to hasło przewodnie trzydziestej ósmej edycji DSW. W latach dziewięćdziesiątych socjolog Frank Furedi ukuł termin „kultura strachu”. To rzeczywistość, w której strach dominuje społeczną percepcję rzeczywistości i prowadzi do zbiorowej i indywidualnej histerii. Odpowiedzią na to może być kultura odwagi, w której strach jest bodźcem wykorzystywanym do pozytywnej zmiany społecznej. W ramach festiwalu zobaczyć będzie można filmy dokumentalne („20 dni w Mariupolu”), performanse, wystawy i zaangażowane społecznie spektakle („Wstyd”, „Trzy epizody z życia rodziny” [Nowy Teatr], „Dziewczyny” [Komuna Warszawa]).
Nowa Księga Cudów, Jakub Słomkowski
23 maja – 15 czerwca, Galeria Aspekty, Warszawa
Sztuka Jakuba Słomkowskiego nie służy naprawianiu świata, tylko temu, by się nim w szczery, dziecięcy sposób ponownie zadziwić. Trzy sale Galerii Aspekty wypełnione są rysunkami, obrazami i instalacjami przedstawiającymi świat z pogranicza snu, nieświadomości i racjonalności. Słomkowski w swoich pracach mówi o rzeczach poważnych z dystansem i humorem. Wystawę zasiedlają różne istoty, z których artysta buduje nową swoją Nową Księgę Cudów.
Premiera książki „Rzeka dzieciństwa” Andrzeja Stasiuka
24 maja, 18:00, Austriackie Forum Kultury, Warszawa
„Bo zaiste nie pamięć, ale rzeki powinny grzebać nasze szczątki. Powinny je wypłukiwać i nieść do oceanów. To jedyny koniec wart pomyślenia”. Dla Andrzeja Stasiuka rzeką dzieciństwa, ale też całego życia, jest Bug. Podróżując wzdłuż Bugu, pisarz wraca do swoich wspomnień: dzieciństwa spędzonego na wsi, brodzenia w nurcie rzeki, zbierania łusek ryb, ale też przyszłości, bo Bug jest rzeką, która nieuchronnie kieruje wzrok patrzącego na wschód: do Rosji, do wojny, do uchodźców, tych współczesnych i tych, którzy przekraczali Bug w obie strony podczas poprzednich wojen. Spotkanie poprowadzi Bartosz Panek, dziennikarz radiowej Dwójki.
BADBADNOTGOOD
24 maja, Łazienki Królewskie, Warszawa
Time moves slow, gdy na scenę wychodzą BADBADNOTGOOD. Czas rozciąga się i gęstnieje, to słychać nawet na ich płytach, a co dopiero w przestrzeni Łazienek Królewskich, gdzie zagrają jedyny występ w Polsce. To jeden z najbardziej wszechstronnych i rozpoznawalnych ansambli współczesnego jazzu, znany ze współpracy z gigantami rapu takimi jak Kendrick Lamar, Tyler, the Creator czy MF Doom. Ich muzyczna paleta nie ogranicza się do hip-hopu. Soul, R&B albo nawet synth-popu, więc nie sposób pomylić ich brzmienia z kimkolwiek innym.
„Bezmatek”, reż. Patryk Warchoł
29 maja, Komuna Warszawa
Spektakl na podstawie znanej książki Miry Marcinów, w której autorka opisuje śmierć matki. W swojej debiutanckiej sztuce Patryk Warchoł przekłada eksperymentalny język powieści na język teatru i tworzy narrację o zachłannej miłości, która może wydarzyć się tylko między matką i córką, intensywnym doświadczeniu odchodzenia i wspomnieniach z dzieciństwa w potransformacyjnej rzeczywistości lat dziewięćdziesiątych. W spektaklu występują Aleksandra Bożek i Monika Szufladowicz.
I taki to był tydzień w kulturze. Płacz na „Kiss the Future” i Live Nation, który jest jak Żabka
Ok, przyznaję… popłakałem się. I to oglądając film o Bono, a konkretnie „Kiss the Future” o U2 i wojnie w Bośni. To był film skazany na porażkę, ale potem wydarzył się cud opowi...
czytaj więcej ->I taki to był tydzień w kulturze. Śmierć Alice Munro i nowy portret Karola III
O patrzcie! Nowy portret króla Karola III! Wcale nie wygląda jak coś, co mogłoby w galerii skojarzeń wisieć między obrazem „Papieża Inocentego X” pędzla Francisa Bacona a plakat...
czytaj więcej ->I taki to jest miesiąc w kulturze #3. Czy wystawa Ignacego Czwartosa wpisuje się w program tegorocznego Biennale?
Szabłowski przyznaje, że oglądając wystawę główną Biennale, był znudzony. Aleksander Hudzik – że był zagubiony, bo wystawa nie daje wyraźnych wskazówek na temat prac. Mimo wszys...
czytaj więcej ->