Przegląd tygodnia 1 – 7 kwietnia

Arek Kowalik
Bez kategorii
przegląd tygodnia
26.03.2024
4 min. czytania

Kanye Live in Auschwitz, ptasiarze we Wrocławiu i „Tygrys w ogrodzie” Marii Prymaczenko. Do tego Einstürzende Neubauten znów się burzą gallery-share Constellation w Warszawie, dziwne uczucia Anny Orbaczewskiej i ludowe historie Raka i Jakubowskiej

Kanye Live In Auschwitz, reż. Piotr Pacześniak

5–7, 12–14 kwietnia, Dom Kultury KADR, Warszawa

Kanye West, scancelowany po serii antysemickich tweetów, postanawia zrehabilitować się w oczach narodu żydowskiego i zagrać koncert przed bramą Auschwitz-Birkenau. Razem z Kim Kardashian przyjeżdża do Polski, by omówić pomysł z dyrekcją muzeum Polin. Twórcy spektaklu rozważają przyczyny radykalnych gestów rapera, skupiając się na stracie matki, która umarła tuż po wydaniu jego przełomowej płyty „Graduation”, oraz stawiają pytanie: na ile może sobie pozwolić artysta uznawany za geniusza?

Kanye live, ale nie w Auschwitz

Dziwne uczucia, Anna Orbaczewska

5 kwietnia – 29 maja, lokal_30, Warszawa

Obrazy Anny Orbaczewskiej są jak psychoanaliza snów. Artystka przenosi na płótno wyobrażenia, które ma w głowie, i emocje, które czuje w ciele, i dopiero później zastanawia się nad płynącymi z nieświadomości znaczeniami. Ukazane we fragmentach części ciała nabierają podmiotowości, są poza kontrolą właścicielki ciała. Te same gesty nabierają różnych znaczeń: mogą być jednocześnie formą troski lub autoagresji. Obrazom olejnym towarzyszą rysunki tuszem. 

Constellation

6 – 7 kwietnia, dziesięć warszawskich galerii

Inauguracyjna edycja wydarzenia łączącego najważniejsze warszawskie galerie z partnerami z Berlina, Londynu, Paryża, Wiednia, Belgii, Rumunii i Tbilisi. Na przygotowanych wspólnie wystawach będzie można zobaczyć najciekawsze nowe głosy europejskiej sztuki. W Constellation udział wezmą: BWA Warszawa, Fundacja Galerii Foksal, Monopol, Gunia Nowik, Piktogram, Dawid Radziszewski, Raster, Stereo, wanda i Turnus oraz goście: Galerie Berinson, Collective Ending, Emalin, Exile, Exo Exo, Hot Wheels, Ivan Gallery, KIN, LC Queisser, Persons Projects, Anca Poterasu, Société.

Tygrys w ogrodzie, Sztuka Marii Prymaczenko

5 kwietnia – 30 czerwca, MSN, Warszawa

Marija Prymaczenko (1909–1997) jest jedną z najważniejszych ukraińskich artystek. Przez ponad sześćdziesiąt lat mieszkała i tworzyła we wsi Bołotnia, między Kijowem a Czarnobylem. Przeżyła Hołodomor, wojnę i katastrofę nuklearną w czarnobylskiej elektrowni. Jej prace łączą pogańskie wierzenia z obserwacją codzienności. Są szczególnie aktualne ze względu na swój antywojenny i momentami utopijny charakter. Na wystawie prezentowane są gwasze z lat 1982–1994 (obrazy malowane podobną do akwareli farbą z domieszką kredy).

Historie ludowe, rozmowa o różnych obliczach ludowości

5 kwietnia, 17:00, MEK Muzeum Etnograficzne w Krakowie

W Muzeum Etnograficznym w Krakowie spotkają się Sabina Jakubowska, autorka Akuszerek – powieści stworzonej na podstawie zapisków jej prababki przyjmującej porody w podkrakowskich wsiach w XIX wieku – oraz Radek Rak, laureat nagrody Nike za książkę Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli. Rozmawiać będą o dziedziczonej pamięci, ustnych opowieściach i zamkniętych w nich formach buntu. Rozmowę poprowadzi Michał Okoński, redaktor specjalnego wydania Tygodnika Powszechnego, „Opowieści chłopskie”.

Einstürzende Neubauten – Rampen (APM: Alien Pop Music)

Legendarna niemiecka grupa Einstürzende Neubauten (niem. „Walące się nowe budynki”, czyli doskonały opis polskiego planowania przestrzennego) po czterech latach powraca z nową płytą. Tytułowe „Rampen” to koncertowe improwizacje. Punktem wyjścia dla utworów były bisy z ostatniej trasy koncertowej zespołu „Alles in Allem”. W oczekiwaniu na album polecamy obejrzeć Blixę Bargelda gotującego swoje ulubione risotto. 

Miejski Ptasiarz, reż. Weronika Szczawińska

6 i 7 kwietnia, Wrocławski Teatr Współczesny

Jak pokazać naturę w teatrze, w przestrzeni całkowicie kontrolowanej przez człowieka? Na deskach wrocławskiego teatru betonowe krajobrazy miasta zmieniają się w safari. Minimalistyczna scenografia Marty Szypulskiej symuluje miejskie przestrzenie, w których aktorzy-ptasiarze starają się odnaleźć nieuchwytne ptaki. Spektakl luźno nawiązuje do popularnej książki brytyjskiego birdwatchera Davida Lindo, „The Urban Birder”, w której autor przekonuje, że każdy może zostać ptasiarzem, a naturę można obserwować również w mieście.