Reklama

I taki to jest miesiąc w kulturze: Nowy podcast magazynu Mint

Redakcja
przegląd miesiąca
28.03.2024
4 min. czytania

Jonathan Glazer pod ostrzałem po oscarowej przemowie, dlaczego nie wszystkim podoba się Beyoncé śpiewająca country i co zmieni nowy budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. O tym i o innych sprawach posłuchacie w nowym podcaście Mint, „I taki to jest miesiąc w kulturze”.


I oto jest podcast „I taki to jest miesiąc w kulturze”, w którym raz w miesiącu będziemy w gronie stałych ekspertów opowiadać o tym, co ważnego dzieje się w kulturze. Cztery tematy ze świata filmu, muzyki, sztuki i literatury, a ponadto – co w danym miesiącu najbardziej zaciekawiło, co najmocniej rozczarowało, i na co z niecierpliwością czeka grono prowadzących.

W pierwszym odcinku usłyszycie Michała Walkiewicza, autora rubryki „Ile na dziesięć”, recenzentkę muzyczną Angelikę Kucińską i redaktora naczelnego Mint, Aleksandra Hudzika. Gospodarzem podcastu jest studio newonce.

Zaczynamy od Jonathana Glazera i krytyki, z jaką spotkał się po przemowie wygłoszonej podczas wręczenia Oscarów. Laureat statuetki za film Strefa interesów wypowiedział się na temat konfliktu izraelsko-palestyńskiego, a jego słowa zostały oprotestowane przez kilkaset osób zajmujących się przemysłem filmowym w USA. – Glazer to jedna z niewielu osób, które mają prawo mówić o Gazie – zauważył Walkiewicz, nawiązując do wieloletnich przygotowań reżysera do pracy nad Strefą interesów. Opowiada też o swoich pierwszych wrażeniach z filmu, któremu dał ocenę 10/10 na Filmwebie.  – W Cannes zastanawiałem się, jak będzie wyglądać polski odbiór. Czy to nie jest relatywizowanie zbrodni, czy to nie jest Holocaust pokazany z perspektywy nazistów? – pyta. Dla niektórych kłopotliwy okazał się jednak nie sam film, lecz oscarowe wystąpienie jego twórcy.

Tymczasem na białym koniu wjeżdża Beyonce, której ósmy solowy album, Cowboy Carter, opowiada o wymazanej z historii roli, jaką czarni muzycy i czarne muzyczki odegrali we współtworzeniu gatunku country. – Stacje specjalizujące się w tej muzyce odmówiły grania piosenek Beyoncé. Wróciliśmy do tej dyskusji, ważnej z perspektywy olbrzymiego rynku, jakim jest muzyka country. Chodzi o wykluczanie czarnych muzyków przez środowiska muzyki country – mówi Angelika Kucińska, i opowiada o wielkim powrocie muzyki country, między innymi dzięki świetnej płycie Adrianne Lenker, Bright Future. Redakcja szuka wpływów muzyki country na polskich muzyków, a redaktor Walkiewicz zadaj sakramentalne pytanie o to, czy zespół Pod Budą to polskie country?

Na koniec Muzeum, na które wszyscy czekali! Poznaliśmy datę otwarcia Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. 25 października, po latach przepychanek, zmian planów i koncepcji, w stolicy pojawi się największe muzeum zajmujące się sztuką nowoczesną w Polsce. – Rozmawiając o muzeum, nie da się pominąć tego szczęśliwego zbiegu okoliczności: w zeszłym roku Zachęta została odzyskana z rąk prawicowej dyrekcji i mam wrażenie, że otwarcie MSN to przypieczętowanie zmiany na lepsze – mówi Aleksander Hudzik. A gdzie w tym wszystkim Ordo Iuris? O tym w podcaście!

POSŁUCHAJ NA SPOTIFY: I taki to jest miesiąc w kulturze

Ponadto nasi autorzy polecają:

Film: „Road House”, reż Doug Liman, Amazon Prime

Płytę: Kim Gordon, „The Collective”

Wystawę: „Wolne żarty. Humor lat 90.” w warszawskim Muzeum Karykatury

Nie polecają

Filmu: „Dama”, reż. Juan Carlos Fresnadillo, Netflix

Płyty:  „Everything I Thought It Was”Justina Timberlake’a 

Kawiarni, która będzie dalej przysłaniać budynek galerii Bunkier Sztuki w Krakowie

Czekają na:

Film: „Civil War” Alexa Garlanda, premiera 12 kwietnia

Płytę:  Fabiany Palladino, premiera 5 kwietnia

Wystawę: otwarcie pawilonu polskiego na Biennale sztuki w Wenecji 20 kwietnia