Przegląd tygodnia 25 – 31 marca
( 22.03.2024 )
Beyoncé gra co chce, Mads Mikkelsen uprawia ziemniaki, a w Komunie Warszawa rozmawiamy o przyszłości. Do tego Cztery córki Kaouther Ben Hani, Koniec Hermanowicz, Kurewny Camili Sosy Villady i mroczny jazz Bohren & der Club of Gore.
Cowboy Carter, Beyoncé
Premiera: 29 marca
W 2016 roku Beyoncé razem z Dixie Chicks zagrała na gali Country Music Awards. Chociaż publiczność przyjęła ją entuzjastycznie, w mediach i w internecie wylała się na nią fala hejtu. W Cowboy Carter Beyoncé ponownie sięga do historii czarnej muzyki, tym razem patrząc na nią przez pryzmat country, i udowadnia wszystkim, że sama decyduje, co chce tworzyć. Album jest kontynuacją house’owego „Renaissance” i drugą z serii trzech płyt.
Cowboy Carter, Beyoncé, okładka edycji limitowanej
Cztery córki, reż. Kaouther Ben Hania
Premiera: 15 marca
Niezwykłe połączenie dokumentu i filmu aktorskiego. Dwie najstarsze córki Olfy Hamrouni nagle znikają. Reżyserka Kaouther Ben Hania angażuje dwie profesjonalne aktorki, by je zastąpiły, i w ten sposób analizuje źródła religijnego fundamentalizmu, który doprowadził do ich odejścia. Film został wyróżniony dwoma palmami w Cannes i nominacją do Oscara za najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny.
Premiera: 15 marca
Dorobiliśmy się ostatnimi czasy polskich westernów, przykładami film Kos Pawła Maślony i powieść To przez ten wiatr Jakuba Nowaka. Podobną drogą poszedł duński reżyser Nikolaj Arcel. Bękart to opowieść o ubogim weteranie wojennym, który postanawia uprawiać ziemniaki na jutlandzkich wrzosowiskach, by odmienić swój los. Nikt nie wierzy, że mu się uda, a pierwsze sukcesy ściągają na niego gniew bezwzględnego posiadacza ziemskiego. W głównej roli Mads Mikkelsen sadzący ziemniaki z zawziętością godną arcywroga Bonda.
Art Rage
Premiera: 18 marca
Marta Hermanowicz w swoim debiucie snuje dwie równoległe historie – dorastania w Polsce lat dziewięćdziesiątych oraz walki o przetrwanie podczas II wojny światowej. Główna bohaterka, dziewczynka o imieniu Malwina, śni sny swojej wywiezionej na Sybir babki. Sos Uncle Ben’s w jej wspomnieniach miesza się z wodnistą zupą podawaną więźniom łagru, a wojna trwa długo po 1945 roku. To metafizyczna powieść o dziedziczonej traumie.
tłum. Maria Broda, Wydawnictwo Filtry
Premiera: 27 marca
W dużej mierze autobiograficzna powieść argentyńskiej pisarki i aktorki Camili Sosy Villady. To opowieść osadzona w latach dziewięćdziesiątych w argentyńskiej Córdobie. Bohaterka jest nastoletnią dziewczyną, która urodziła się jako chłopiec. Po tym, jak zostaje odrzucona przez rodzinę, trafia do parku Sarmiento – punktu spotkań kurewien, transseksualnych sexworkerek. Kobiety uczą ją, jak przetrwać i czerpać radość z życia na marginesie maczystowskiego społeczeństwa. Książka stała się bestsellerem w Argentynie i została przetłumaczona na dwadzieścia języków.
26, 27 marca, Klub Drizzly Grizzly, Gdańsk; Klub Kwadrat, Kraków
„Bohren” to po niemiecku „wiercić”, „Gore” to nazwa heavy metalowego holenderskiego zespołu sprzed trzech dekad. Jeśli dodać do tego industrial, Black Sabbath, doom metal i wszystko wymieszać w kotle o nazwie jazz, to można sobie wyobrazić, jaką muzykę grają Bohren & der Club of Gore – a najlepiej po prostu ich posłuchać. Legendy niemieckiego dark jazzu zagrają w Gdańsku i w Krakowie. Doskonałe wejście w posępno-refleksyjną atmosferę Wielkiego Tygodnia.
18 marca – 30 września, Teatr Komuna Warszawa
Kiedyś liceum Hoffmanowej, później przez chwilę druga miejscówka słynnego klubu 1500m2 [‘], a od czterech lat siedziba Teatru Komuna Warszawa. Kwartał społeczno-kulturalny przy Emilii Plater 29-31 to wspaniały przykład inkluzywności, wykorzystywania istniejącej architektury i pozytywnych miastotwórczych działań w centrum Warszawy. Wystawa pokazuje, co do tej pory udało się zrobić i jak dalej może rozwijać się przestrzeń dawnej szkoły.
